در اکوسیستم اینشورتک ایران نهادهای ناظر، کسب و کارهای بیمه،سازمانهای بیمه و تامین اجتماعی، نهادهای مرتبط و دیگر سازمانهای بیمه ای ، رویدادها و استارت آپهای گوناگونی فعالیت می کنند. در بین تمام اکوسیستم های صنعت مالی ایران هم احتمالا صنعت بیمه برای توسعه نیاز به کار بسیار بیشتری دارد. اکوسیستم های بانکداری، پرداخت، بورس و سرمایه گذاری در سالهای گذشته مورد توجه رگولاتورها و مردم قرار گرفته و ما شاهد دگردیسی در این بخش بوده ایم. ولی صنعت بیمه با سنت گرایی، چنان در هم تنیده شده که به نظر می رسد ایجاد تحول جدی در این بخش از صنایع مالی کاری بس سخت و پیچیده باشد.
اکوسیستم نحیف اینشورتک ایران
اگر بخشهای گوناگون اکوسیستم اینشورتک ایران را بررسی کنیم می بینیم که در راس این اکوسیستم، بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر قرار دارد. قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در ۳۰ خرداد ۱۳۵۰ در ۷۷ ماده به تصویب رسید و نحوه فعالیت و عملیات بیمه را در مورد شرکتهای داخلی و خارجی ترسیم کرد. در اکوسیستم اینشورتک ایران؛ کسب و کارهای بیمه ای آرمان، آسماری، آسیا، اتکایی ایرانیان ، اتکایی امین، البرز،امید و تعدادی دیگر از شرکتها فعالیت می کنند.در ادامه، سازمانهای بیمه و تامین اجتماعی که شامل بیمه سلامت ایران، تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سازمان تامین اجتماعی است، قرار دارند. همچنین سایر سازمان های بیمه ای مانند آتیه سازان حافظ، سرویس بیمه شهر و کمک رسانی ایران در این اکوسیستم فعالیت می کنند. پژوهشکده بیمه و سندیکای بیمه گران ایران نیز نهادهای مرتبط با اکوسیستم اینشورتک ایران هستند. همایش ملی بیمه و توسعه و نمایشگاه بورس، بانک و بیمه هم از رویدادهای مهم این حوزه هستند. در اکوسیستم بیمه ایران، استارت آپ هایی مانند ازکی، بیدبرگ، بیمه بازار، بیمیتو، نیز فعالیت می کنند.این اکوسیستم کامل نمی شود اگر نامی از شرکت فناوران اطلاعات خبره نبریم.شرکت مزبور به تنهایی تامین کننده زیرساخت های نرم افزاری اکثر کسب و کارهای بیمه ای ایران است.
آیا بادهای تغییر، وزیدن می گیرند؟
احمدرضا ضرابیه، مدیرعامل بیمه سامان در مطلبی که در وبلاگ شخصی اش با عنوان “اکوسیستم جدید صنعت بیمه” نوشته موضوع مهمی را توضیح می دهد.او در ابتدای این یادداشت نوشته است: ” ما در تحقیقاتی که در مورد نحوه رشد و توسعه شرکت های بیمه در سال های ۹۲ و ۹۳ انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شرکت های بیمه به خودی خود تنها تا سطح محدودی می توانند رشد کنند و رشد قابل توجه و پایدار شرکت های بیمه وقتی اتفاق می افتد که صنعت بیمه به صورت کلی از مولفه های یک صنعت برخوردار شود و اکثریت شرکت های بیمه در این صنعت همزمان رشد کند. وقتی که زیرساخت های توسعه صنعت فراهم باشد. برای رشد بیمه در کشور و دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه ، همه شرکت های بیمه کشورمان باید رشد کنند و یک یا چند شرکت بیمه نمی توانند مسئولیت رشد صنعت را بر دوش بکشند و اگر در زمانی هم تعداد محدودی شرکت رشد کنند، رشدشان مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود و تداوم نخواهد داشت.”موضوعی که او در یادداشت مطرح کرده است موضوعی مهم و کلیدی است؛ صنعت بیمه برخلاف بسیاری از صنایع دیگر توان رشد بدون همکاری همه ذی نفعان را ندارد.بیمه صنعتی است که ارتباط پیوسته و تنگاتنگی با ذی نفعان خودش دارد و برای این که بتواند توسعه یابد، باید مدل های ذهنی تغییر کند که در ادامه این اکوسیستم دگرگون شود.
پایان صنعت بیمه،شروع اکوسیستم بیمه
در طراحی اکوسیستم جدید بیمه و سفر از صنعت بیمه به اکوسیستم بیمه ، محور اصلی همه چیز ” مشتری” است. نه تنها در صنعت بیمه بلکه در صنایع دیگر هم این موضوع صدق می کند. به طور خاص در همه صنایع مالی از جمله بانکداری، پرداخت، بورس و سرمایه گذاری محور اصلی هر تحولی مشتری است. اگر محور تغییرات بر مدار مشتری نگردد در نهایت ما صنایع مالی خواهیم داشت که به اندازه کافی پیچیدگی دارند که مشتریان از آنها دور شوند. در این میان آنچه برای مشتری اهمیت فراوانی دارد این است که آسان و سریع بتواند خدمات بیمه ای بخرد ؛ در زمان وقوع ریسک بتواند که خریده به خوبی استفاده کند و در زمان حادثه به انبوه استرس هایش پیچیدگی های بیمه هم اضافه نشود.
تحول دیجیتال در صنعت بیمه
این مسیر ممکن است با نام دیگری خوانده شود، مثلا اخیرا صحبت از تحول دیجیتال در صنعت بیمه می شود و ممکن است کم تر واژه اینشورتک را بشنویم. یکی از دلایل آن هم احتمالا این است که موضوع تحول دیجیتال در یک سال گذشته به یک روند حاکمیتی تبدیل شده است و کسانی که می خواهند خود را افراد منطبق با روندها نشان دهند به وفور از این واژه ها استفاده می کنند. در حالی که فلسفه ماجرا هنوز تغییری نکرده است. چه از تحول دیجیتال صحبت کنیم چه از پلتفرمی شدن صنعت بیمه و چه از توسعه اینشورتک، داریم درباره یک پدیده مشابه صحبت می کنیم. برای اینکه بتوانیم صنعت بیمه را به مسیر صحیح خودش بیندازیم و کاری کنیم که این صنعت از تغییرات فناوری به بهینه ترین شکل ممکن برای بهینه سازی فرایندهای خود استفاده کند. نیاز داریم که تا حد ممکن به اصول اولیه بازگردیم. بخش سخت ماجرا علاوه برای تامین مالی و سرمایه گذاری موضوع تعامل پیوسته است که ممکن است تمایل جدی به تغییر نداشته باشد. اینشورتک، تنها با توسل به استارت آپ ها قابلیت اجرایی شدن ندارد هرچند که تا همین امروز هم کسب و کارهای استارت آپی این نقش را بازی کرده اند که توجه ها را به مفاهیم جدیدتر جلب کرده اند ؛ اما نباید در این سطح بمانیم.
نویسنده: رضا قربانی
منبع : مجله اینشورتک، سالنامه نوآوری ویژه صنعت بیمه، شماره ویژه نوروز ۱۴۰۰
پیام بگذارید