تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات در صنعت بیمه

تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات در صنعت بیمه

امروزه تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات در صنعت بیمه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چنانکه بهره‌گیری از منافع تجارت الکترونیک به طور گسترده‌ای در سراسر جهان نیز مورد توجه است. بخش مالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی سال‌های گذشته با استفاده از این فناوری رشد داشته است. در سال‌های اخیر پذیرش و استفاده از تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات در صنعت بیمه نسبت به صنعت بانکداری، به دلیل برخی ملاحظات و پیچیدگی‌ها بسیار محدود بوده است.

بیمه و به طور کلی مؤسسات صنایعی هستند که تجارت الکترونیک نقش بسزایی در رشد و توسعه آن‌ها ایفا می‌کند. چرا که صنعت بیمه اطلاعات‌بر است، لذا زمینه مناسب جهت استفاده گسترده از تکنولوژی اطلاعات را دارد. بنابراین شرکت‌های بیمه می‌توانند از تجارت الکترونیک به عنوان ابزار مهمی جهت افزایش میزان نفوذ بیمه‌ای در کشور استفاده کنند.

تجارت الکترونیک در صنعت بیمه

تجارت الکترونیک در صنعت بیمه علاوه بر اثرگذاری بر شیوه عملکرد شرکت‌های بیمه، بر عملکرد ناظران صنعت بیمه اثر می‌گذارد. تجارت الکترونیک، ‌به دلیل سرعت، کارایى،‌ کاهش هزینه‌ها و بهره‌بردارى از فرصت‌هاى زودگذر عرصه جدیدى را در رقابت گشوده است. تا آنجا که عقب افتادن از این سیر تحول نتیجه‌اى جز منزوى شدن در عرصه اقتصاد جهانى نخواهد داشت.

مهم ترین مزایای استفاده از بیمه الکترونیک

امروزه به علت شباهت محصولات بیمه‌ای، رقابت میان بیمه‌گران دشوار است. بنابراین استفاده از بیمه الکترونیک اهمیت ویژه‌ای برای فروش بیمه‌نامه دارد. توسعه بیمه الکترونیک، می‌تواند بیمه‌گران سنتی را با فشار روزافزونی مواجه نماید. به گونه‌ای که با توسعه بازاریابی و فروش الکترونیکی محصولات بیمه‌ای (به خصوص محصولاتی که به مشاوره کمتری نیاز دارند) موقعیت بیمه‌گران سنتی در بازار بیمه به خطر می‌افتد. امروزه اینترنت در اکثر کشورهای توسعه یافته، دسترسی به بازارهای بیمه را آسان و کم هزینه نموده است. همچنین باعث شفافیت بیشتر بازار شده که این موجب رقابتی‌تر شدن بازار بیمه و در نتیجه افزایش رفاه مصرف‌کنندگان است. لذا استفاده از این فناوری توانسته نفوذ بیمه را در این کشورها ارتقا بخشد. مهم‌ترین مزایای استفاده از بیمه الکترونیک به شرح ذیل است:

– صرفه‌جویی در هزینه و زمان، این امر می‌تواند موجب ارتقاء نفوذ بیمه در کشور شود.

– کاهش هزینه‌های مدیریتی و اداری (تولید اسناد و مدارک) از طریق پروسه اتوماسیون و بهبود اطلاعات مدیریتی.

– جلوگیری از تکرار اطلاعات و اشتباهات.

– افزایش اطلاعات مستند و قابل اطمینان.

– افزایش امکان دسترسی و ارائه سریع‌تر خدمات به مشتریان.

– امکان انتشار سریع اطلاعات از طریق اینترنت به وجود می‌آید.

– شرکت‌های بیمه محصولات خود را به وسیله اینترنت، به طور گسترده و کم هزینه به مشتریان عرضه کرده و می‌فروشند.

– موانع ورود به بازار را کاهش و رقابت را افزایش می‌دهد.

– اینترنت به تازه واردان اجازه می‌دهد از فرآیند پرهزینه و طولانی راه‌اندازی شبکه سنتی فروش پرهیز کنند.

– اینترنت در مورد رشته‌های بیمه‌ای با پیچیدگی و ارزش معاملاتی بیشتر نظیر بیمه‌های مستمری، بیمه درمان و بسیاری از بیمه‌های کسب و کار که نیاز به مشاوره زیاد دارند، می‌تواند به عنوان ابزار بازاریابی یا پشتیبانی تسویه خسارت مورد استفاده قرار گیرد.

مشکلات فروش الکترونیکی بیمه

  1. به علت این که بیمه فروختنی است، فروش بیمه الکترونیکی فشار لازم برای جذب مشتری‌های بالقوه را ندارد.
  2. به کارگیری بیمه الکترونیکی در رشته‌های پیچیده بیمه‌ای و دارای ارزش بالای معاملاتی مناسب نیست.
  3. به کارگیری روش فروش الکترونیکی بیمه بیش از هر چیزی نیازمند توسعه فرهنگ بیمه و همگانی شدن آن است.
  4. نبود زیرساخت مناسب مخابراتی و الکترونیکی حق بیمه و دریافت خسارت در کشورهای در حال توسعه مانع گسترش فروش الکترونیکی بیمه است.
  5. نقص انتقال اطلاعات، اعتبار (کارآمدی) قرارداد بیمه را ممکن است تحت تأثیر قرار دهد و مشکلات جدی ایجاد کند.
  6. نگرانی از فاش شدن اطلاعات شخصی افراد مانع مهمی برای توسعه بیمه الکترونیک است.
  7. بیمه الکترونیک مراحل مبادله را شتاب می‌دهد و فرصت‌های زیادی برای کلاهبرداری ایجاد می‌کند.
  8. قانونی نبودن امضای الکترونیکی مانع فروش Online بیمه است.

منبع: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

برچسب ها:
پیام بگذارید