تا به حال برایتان اتفاق افتاده که به سفر خارج از کشور بروید و مجبور شوید از بیمه مسافرتی خود استفاده کنید؟ آیا توانسته اید خسارت درمان خود را از شرکت صادر کننده بیمهنامه دریافت کنید؟ اغلب ما برای خروج از کشور تنها به مرحله خرید بیمهنامه اکتفا میکنیم و درباره فرایند بعد از آن اطلاعی نداریم؛ اینکه در صورت نیاز چطور باید از خدمات درمانی در بیرون از کشور خود بهره مند شویم؟ یا در صورت رخ دادن رویداد یا حادثه و استفاده از خدمات درمانی بدون بیمه، چطور خسارت خود را دریافت کنیم؟
دریافت خسارت بیمه مسافرتی
بیمه مسافرتی با توجه به پوشش هایی تنظیم میشود که طی سفر ممکن است برای مسافر اتفاق بیفتد (مواردی نظیر گم شدن چمدان، تاخیر در حرکت مسافر و بسیاری دیگر از حوادثی که ممکن است در طول سفر برای افراد پیش بیاید). شرکتهای بیمه با تکیه بر این قرارداد، از تمامی بیمه گذاران خود در طول سفر آنها محافظت میکنند. بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی هنگامی که شما برای دریافت ویزا اقدام نموده اید الزامی است. نرخ متغییر ارز در کشور ما و اکثر کشورهای خارجی، باعث شده که هزینههای درمان برای افراد بسیار گران تمام شوند و در صورتی که بیمه گذار حادثه ای برایش پیش بیاید، در صورت نداشتن بیمه مسافرتی باید تمامی هزینهها را آزاد پرداخت کند که این ممکن است گاهی سر به فلک هم بکشد. البته ذکر این نکته ضروری است که این نوع از بیمه فقط برای سفرهای خارجی مناسب است و برای سفرهای داخلی باید نسبت به دریافت بیمه حوادث اقدام کرد.
شرایط دریافت خسارت از بیمه مسافرتی
همیشه بعد از خرید بیمه مسافرتی و آشنایی با پوششهای آن، بیمهنامه خود را کامل و با دقت مطالعه کنید و در صورتی که سوالی دارید، حتما آن را از شرکتی که از آن بیمه خریده اید، بپرسید تا ابهامی برای شما باقی نماند. اما پس از اینکه خسارت به فرد وارد شد، بیمه گذار چطور میتواند برای دریافت این خسارت اقدام نماید؟ پاسخ بسیار آسان است. شرکتهای بیمه برای تامین خسارتهای احتمالی و حمایت از مسافر در کشور غریب، با شرکتهای کمکرسان قرار داد امضا میکنند تا اگر شخصی طی مسافرت دچار حادثه شد، اول از همه، به بیمهنامه خود مراجعه کند و درباره دریافت خدمات درمانی از شرکتهای تحت قرارداد، اقدام کند.
شرکتهای کمکرسان
از آن جا که هیچ یک از شرکتهای بیمه موجود در ایران شعبه ای در خارج از کشور ندارند، از همین رو نمی توانند خدماتی هم به مسافرت خود در بیرون از مرزهای ایران ارائه دهند. برای جبران این محدودیت، شرکتهای بیمه ایرانی با یک یا چند شرکت کمکرسان در خارج از ایران قرارداد دارند تا بتوانند به بیمه گذاران و مسافران کمکهای لازم را ارائه دهند.
نحوه پیگیری خسارت در محل حادثه
برای دریافت خسارت بیمه مسافرتی پس از حادثه، بیمه گذار میبایست با شماره ای که روی بیمهنامه مسافرتی درج شده است تماس بگیرد، به اپراتور شرکت کمکرسان درباره نام خود، شماره بیمهنامه و مدت اعتبار آن صحبت کنند و همچنین حادثه ای که برایش رخ داده را اطلاع دهد. برخی از شرکتهای پیام رسان اپراتورهای فارسی زبان ندارد و لازم است که شما ماجرای حادثه را به زبان انگلیسی برای آنها شرح دهید. همچنین برخی از شرکتهای کمکرسان هم هستند که این خدمات را مسافران ارائه نمی دهند و بیمه گذار میبایست، شخصا خود هزینهها و پیگیریها را انجام دهد و بعد از آن با ارائه صورتحسابهای پرداخت شده در سفر، هزینه خسارتهای تحت پوشش بیمه مسافرتی را از کشور محل اقامت خود دریافت کنند.
نحوه پرداخت خسارت در بیمه مسافرتی
برای دریافت خسارت بیمه مسافرتی از شرکتهای کمکرسان در سفر به دو روش میشود اقدام کرد:
در روش اول این است که شرکتها با ارگانی که شخص بیمه گذار برای رفع خسارت با آن سروکار دارد (نظیر بیمارستان و …) ارتباط برقرار کنند و هزینههای مربوط به خسارت را به طور مستقیم به آنجا واریز نماید. به طور مثال اگر بیمه گذاری در سفر دچار آسیب جسمی شود و او را به بیمارستان منتقل کنند، شرکت کمکرسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب میکند.
روش دوم شخص بیمه گذار تمام هزینهها را شخصا پرداخت میکند و با ارائه مدارک مربوط به شرکتهای کمکرسان یا شرکت بیمه مورد نظر در کشور مقصد اقدام به دریافت هزینههای خود مینمایند. مدارکی که باید ارائه دهد نیز شامل بیمهنامه و صورتحساب های پرداخت شده ای که مورد تایید ارگانهای مربوطه است نیز میشود.
مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه مسافرتی
مدارک عمومی لازم جهت تشکیل پرونده و بررسی دریافت خسارت بیمه مسافرتی:
۱- تصویر بیمهنامه
۲- تصویر بلیط رفت
۳- تصویر صفحه اول پاسپورت
۴- تصویر ویزا
۵- تصویر مهر ورود و خروج از کشور ایران (مندرج در پاسپورت)
نکتههای مهم
- همراه داشتن نسخه اصلی تمامی مدارک برای پرداخت خسارت ضروری است.
فرد بیمهشده می بایست راههای ارتباطی با خود را از جمله شماره تماس در ایران و هنگام سفر به همراه هرگونه درخواستی ارائه کند. - بیمهشده میبایست شماره پرونده خود را که پس از اعلام خسارت تلفنی و یا ایمیل به ایشان از طرف شرکت کمکرسان ایران اختصاص داده شده، در هنگام ارسال تصاویر مدارک درخواستی یا ارسال هرگونه پیامی، در قسمت SUBJECT ایمیل درج کند.
- بیمه شده می بایست برای اطلاع از مزایا، شرایط و استثنائات بیمهنامه خود حتما دفترچه بیمهنامه و بیمهنامه صادر شده خود را با دقت مطالعه کند.
- بیمهگذار میبایست تمامی مدارک خود را از سفر به ایران بیاورد.
- حداکثر زمان لازم برای دریافت خسارت و بررسی پرونده خسارت دیده، هفت روز است. بررسی پروندههای مربوط به خسارت پس از مهلت ذکر شده، منوط به موافقت شرکت بیمه گر است.
شرکت کمکرسان در پرداخت خسارت چه نقشی دارد؟
همانطور که در بالا توضیح داده شد، از آنجا که شرکتهای بیمه در خارج از کشور هیچ شعبه ای ندارند، هر کدام از این بیمههای کشور با یک یا تعداد شرکت کمکرسان قرارداد دارند تا برای کمکرساندن به مسافران در سفرهای خارجی بتوانند اقدام نمایند و در صورت بروز هر گونه مشکلی به کمک مسافران برسند. برخی از این شرکتها حتی دارای اپراتورهای فارسی زبان هستند و البته برخی از آن ها نیز تنها به انگلیسی پاسخگو هستند. اگر در یک سفر خارجی بودید و دچار حادثه شدیدی شدید، در این شرایط میبایست با شماره شرکتهای کمکرسانی که بیمه مورد نظرتان با آن طرف قرارداد است، تماس بگیرید و حادثه پیش آمده را برای وی شرح دهید. توجه داشته باشید که اگر شرکت کمکرسان اپراتور فارسی نداشته باشد و شما نتوانید به طول کامل حادثه پیش آمده را برای آنها توصیف کنید، هیچ کمکی ممکن است شامل حالتان نشود. پس از اگر اپراتور فارسی زبان نداشتد حتما سعی کنید حادثه را فردی که به زبان انگلیسی تسلط دارد برای آنها شرح دهد.
حداکثر تعهدات پوششهای بیمه مسافرتی چقدر است؟
حداکثر تعهدات مالی شرکت بیمه مورد نظر در برابر هزینه خسارات وارد شده بسته به قرارداد بیمه شما دارد. برای مثال اگر سقف تعهداتی که مربوط به پوشش درمان میشود ۵۰ هزار یورو باشد در صورت بروز صدمات جسمانی برای بیمه گذار در مدت اعتباری که بیمه دارد، بیمه در مجموع تا حدود ۵۰ هزار یورو هزینه خسارت را مطابق با بیمهنامه به فرد خسارت دیده پرداخت میکند. لازم به ذکر است که هر چه سقف تعهداتی که بیمه مسافرتی ارائه میدهد بالاتر باشد بیشتر به نفع مسافر خواهد بود.
شرکتهای کمکرسان طرف قرارداد با ایران
شرکت Mideast
شرکت Allianz
شرکت رایزشوتز
شرکت کمکرسان ایران (SOS)
شرکت اواسان
شرکت رمد
توضیح: شرکت Mideast اپراتور فارسی زبان دارد و شرکت Allianz فاقد آن است.
پیام بگذارید