بیماری کرونا به عنوان پوشش بیماری خاص در بیمه زندگی و مستمری

  • صفحه اصلی
  • بیمه
  • بیماری کرونا به عنوان پوشش بیماری خاص در بیمه زندگی و مستمری
پوشش بیمه کرونا

نحوه پوشش بیمه کرونا در قالب بیمه‌های زندگی و مستمری ابلاغ شده است. بیمه مرکزی با در نظر گرفتن شرایط حاضر در کشور و شیوع ویروس کرونا و نیز با استناد به ابلاغیه ها و بخشنامه های قبلی خود، برای ارائه مساعدت به بیمه‌شدگان و همچنین بررسی مشکلات و عوارض ناشی از این بیماری در صنعت بیمه، نحوه پوشش بیماری کرونا به شرکت های بیمه را بدین شرح بازگو کرده است.

نحوه پوشش بیمه کرونا

شرکت‌های بیمه مجازند در قالب بیمه‌های زندگی و مستمری برای آن دسته از بیمه‌گذاران فعلی بیمه‌های زندگی و مستمری که پوشش امراض خاص را خریداری نکرده‌اند و همچنین بیمه‌گذاران جدید بیمه‌های زندگی و مستمری، بیماری کرونا را به عنوان یکی از انواع بیماری‌های خاص به همراه بیمه‌های زندگی و مستمری و با رعایت آیین‌نامه شماره ۶۸ تحت پوشش قرار دهند.
همچنین در این بخشنامه به شرکت های بیمه ای اجازه داده شده است که در صورت احراز ابتلای بیمه‌شدگان آن دسته از بیمه‌گذاران بیمه‌های زندگی و مستمری که پوشش امراض خاص را قبلاً اخذ نموده‌اند به این بیماری (مستند به پرونده پزشکی آن‌ها و بستری یا قرنطینه اجباری ایشان)، با تصویب هیئت‌ مدیره شرکت، تمام یا بخشی از سرمایه امراض خاص مندرج در بیمه‌نامه را پرداخت کنند.

تمدید خودکار بیمه شخص ثالث در زمان کرونا

در بخش دیگری از این بخشنامه در خصوص بیمه شخص ثالث آمده است که با توجه به بخشنامه مذکور، شرکت‌های بیمه موظف‌اند؛ در زمان انقضای بیمه‌نامه شخص ثالث بیمه‌گذاران خود، نسبت به صدور بیمه‌نامه جدید اقدام نمایند به نحوی که پوشش بیمه‌نامه‌های مربوط پیوسته باشد. بر این اساس، اخذ جریمه نداشتن بیمه‌نامه از بیمه‌گذارانی که تا قبل از ۱۵ اردیبهشت و پس از انقضای اعتبار بیمه‌نامه برای اخذ بیمه‌نامه جدید مراجعه می‌کنند، موضوعیت ندارد.
بر اساس این بخشنامه مشروط کردن پرداخت خسارت به اخذ حق‌بیمه برای خسارت‌هایی که در دوره مهلت بخشنامه واقع شده و بدون دریافت حق‌بیمه تمدید شده و در همان مدت دچار خسارت می‌شوند، مجاز نیست.
بنا بر این گزارش، شرکت‌های بیمه موظف‌اند؛ از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری در سه نوبت به فاصله ۵ روز، از طرق مقتضی نسبت به اعلام به بیمه‌گذاران برای پرداخت حق‌بیمه اقدام نمایند. در صورت عدم پرداخت حق‌بیمه توسط بیمه‌گذاران پس از مهلت مذکور، شرکت‌های بیمه می‌توانند بیمه‌نامه مربوط را به یک بیمه‌نامه کوتاه‌مدت منتهی به تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ تبدیل نمایند. پس از ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و انجام اقدامات بند فوق، چنانچه بیمه‌گذار اقدام به پرداخت حق‌بیمه نکند، از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ مشمول جریمه و سایر احکام مربوط به نداشتن بیمه‌نامه موضوع بند «ب» ماده (۲۴) قانون بیمه اجباری شخص ثالث می‎شوند. در صورت تغییر شرکت بیمه، صدور بیمه‌نامه توسط شرکت بیمه جدید موکول به پرداخت حق‌بیمه معوق دوره کوتاه‌مدت به شرکت بیمه قبلی است.

پوشش بیمه کرونا در سایر رشته های بیمه

در ادامه این بخشنامه به نحوه پوشش بیماری کرونا در سایر رشته‌های بیمه‌ای آمده است، درخصوص پوشش بیماری کرونا در سایر رشته‌های بیمه از قبیل بیمه‌های مسئولیت و حوادث و همچنین ایجاد تسهیلات برای بیمه‌گذاران در پرداخت حق‌بیمه سایر رشته‌های بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت لزوم و با ذکر مصادیق، مجوز لازم را از بیمه مرکزی اخذ نمایند.

بیمه گذاران نگران جریمه دیر کرد نباشند

چنانچه به هر دلیل امکان خرید بیمه نامه به صورت برخط برای بیمه گذاران امکان پذیر نباشد، شرکت های بیمه موظفند نسبت به تجدید بیمه نامه هایی که از بیست و یکم اسفندماه سال گذشته تا پانزدهم اردیبهشت سال جاری منقضی می شوند، اقدام کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، بیمه مرکزی طی بخشنامه‌ای در راستای مساعدت به بیمه گذاران در ایام شیوع کرونا، بر ضرورت پیوستگی تاریخ شروع و انقضای بیمه نامه های مذکور تاکید نمود و به تبع آن اخذ جریمه دیرکرد صندوق (موضوع بند ب ماده ۲۴قانون بیمه شخص ثالث) را فاقد موضوعیت اعلام کرد. بر اساس این گزارش در این بخشنامه از شرکت‌های بیمه خواسته شده ضمن رعایت دقیق مفاد بخشنامه صادره توسط واحدهای ذیربط در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به اصلاح اشکالات احتمالی در بیمه نامه های صادره اقدام لازم به عمل آید. در این بخشنامه تصریح شده که در صورت عدم اجرای دقیق مفاد این بخشنامه با شرکت‌های متخلف برابر قانون برخورد خواهد شد.
بیمه گذاران شخص ثالث نگران دریافت نکردن کد یکتا نباشند

بیمه مرکزی با ارسال پیامک به آن تعداد از بیمه گذاران که به صورت الکترونیکی و یا حضوری جهت اخذ بیمه نامه اقدام کرده، ولی بیمه نامه خودرو ایشان به دلیل عدم تخصیص کد یکتا در سامانه سنهاب صادر نشده است، اطمینان داد که هیچ‌گونه مشکلی در این خصوص وجود ندارد. بر اساس این پیامک، نهاد ناظر صنعت بیمه به متقاضیانی که بیمه نامه درخواستی ایشان به دلیل خطای «تکرار شماره بیمه نامه قبلی» صادر نشده است، اطمینان داد دارندگان وسایط نقلیه ای که اعتبار بیمه نامه های شخص ثالث آنان از تاریخ ۲۱ اسفند سال ۱۳۹۸ لغایت ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ منقضی می شود، نگران تمدید بیمه نامه وسیله نقلیه خود نباشند. چرا که بر اساس تمهیدات بیمه مرکزی و هماهنگی با شرکت های بیمه، بیمه نامه بیمه گذاران در بازه زمانی مذکور تمدید شده و حق بیمه متعلقه متعاقبا بعد از عادی شدن شرایط از ایشان دریافت و نسخه فیزیکی بیمه نامه تحویل خواهد شد. بیمه مرکزی با ارسال این پیامک و طراحی تسهیلات ویژه با توجه به محدودیت های در نظر گرفته شده برای کاهش زمان فعالیت بیمه گران و مراجعات حضوری بیمه گذاران، سعی در کاهش اپیدمی ویروس کرونا داشته است.

 

منبع: بیمه مرکزی

برچسب ها:
پیام بگذارید