در این مقاله در ادامه پست قبلی، ادامه نکتههایی را که در زمینه مدیریت ریسک توریسم است، واکاوی میکنیم.
نکته ۵: به کارمندان خود آموزش دهید
در یک موقعیت بحران، کارکنان شما باید نقشهای روزمره خود را کنار بگذارند و کارهایی را انجام دهند که به مراتب کمتر آشنا هستند. مهمتر از آن، آنها مجبورند این کارها را در یک محیط پر استرس انجام دهند. این بدان معناست که باید به خوبی آماده شوند و احتمالاً به رهبری و راهنمایی محکم نیاز دارند. برای کارمندان خود برنامههای آموزشی ترتیب دهید، از جمله برنامههایی برای معرفی کارمندان جدید مانند دوره ATTA در زمینه ایمنی و مدیریت ریسک برای اپراتورهای مسافرتی. آموزش یک فرایند پیوسته است، بنابراین باید نظارت و ارزیابی برنامهها و رویهها را ادامه دهید.
نکته ۶: برنامه خود را آزمایش کنید
اطمینان حاصل کنید که برنامه شما برای عملیاتی شدن آماده است. بعد از اجرای آن در کسبوکار گردشگری خود، باید برنامهتان را آزمایش کنید، به عنوان مثال با آزمایش سناریو، جایی که وضعیت کار را با کارکنان خود شبیهسازی میکنید. این تمرینات ممکن است نقاط ضعف احتمالی در برنامه شما را در معرض دید شما قرار دهد و به کارکنانتان اجازه دهد تا با نقشها و مسئولیتهای خود آشنا شوند. خطرات و شرایط ممکن است تغییر کند، بنابراین حفظ و به روز کردن برنامه مدیریت ریسک، کاری ضروری است.
نکته ۷: ارتباطات بحرانی روشن و صادقانه برقرار کنید
ارتباطات در مدیریت موفقیتآمیز بحران مهم است. به طور مستقیم با رسانهها ارتباط برقرار کنید و وبسایت و کانالهای توزیع محتوا و رسانههای اجتماعی خود را به روز نگه دارید. کارمندان شما همچنین در ارتباط با مشتریان خود در سایت نقش مهمی دارند. اطلاعات خود را خنثی و واقعی نگه دارید. مهمتر از همه: صادق باشید! اگر خیلی مثبت باشید، ممکن است مردم شما را باور نکنند. سعی کنید واقعی باشید. به عنوان مثال، وقتی نخست وزیر کشوری اعلام میکند کشورش کاملاً بیخطر برای گردشگران است. بسیاری از گردشگران، بر اساس اطلاعات متناقض در رسانهها، به این پیام اعتماد نمیکنند. یک پیام مناسبتر میتواند این باشد: «تاکنون هیچ گزارشی از حمله به گردشگران گزارش نشده است. با این حال، کشور X آماده است تا از گردشگران در شرایط بحرانی محافظت کند.»
وبسایت و کانالهای رسانههای اجتماعی شما
وبسایت شما همیشه باید اطلاعات به روز در مورد وضعیت ایمنی محلی شما و هرگونه تغییر مربوط به آن داشته باشد. به اطلاع مخاطبانتان برسانید که با کارمندان حرفهای و آموزش دیده کار میکنید. در صورت بروز بحران، اطلاعات مربوط به تأثیر منطقه خود را در وبسایت خود قرار دهید. به طور واضح و صادقانه با مردم ارتباط برقرار کنید که چگونه کسبوکار شما ممکن است تحت تأثیر بحران قرار گیرد. این امر در صورت عدم تأثیر شرکت شما نیز صدق میکند، زیرا مشتریان شما نیز باید این را بدانند. رسانههای اجتماعی میتوانند ابزاری مفید برای ارائه به روزرسانی و برقراری ارتباط مستقیم با مردم باشند.
نکته ۸: در مورد مشاوره احتمالی منفی سفر مطلع شوید
به طور مرتب وضعیت ایمنی کشور خود را در وبسایتهای وزارت امور خارجه کشورهای هدف خود بررسی کنید. اگر منطقه شما «ناامن» اعلام شود، احتمالاً اپراتورهای تجاری و تورهای مسافرتی به آن جا نخواهند رفت و بیمه مسافرتی مشتری شما را پوشش نمیدهد. اگر احساس میکنید منطقه شما برای سفر امن نیست، با سایر ذینفعان منطقه خود همکاری کنید و برای مدیریت این توصیههای منفی درباره سفر به منطقهتان، شروع به لابی کردن کنسولگریها و سفارتخانههای خارجی کنید! این چه معنایی دارد؟ به عنوان مثال، پس از زلزله سال ۲۰۱۵، بسیاری از کشورها توصیههای منفی درباره سفر به کشور نپال صادر کردند. این امر باعث افت شدید گردشگران عازم به این کشور شد. شرکتهای گردشگری در نپال با هم همکاری کردند و یک لابی را به سمت کنسولگریها و سفارتخانهها راهاندازی کردند تا توصیههای منفی سفر را به مناطقی که واقعاً در اثر زلزله تحت تأثیر قرار گرفتند محدود کنند. لابی آنها موفقیتآمیز بود و توصیههای منفی سفر برای مناطق غیرمجاز بیتاثیر شد.
نکته ۹: کسبوکار خود را پس از یک بحران بازیابی کنید
مسافران پس از بحران
همیشه مسافرانی که به مقصد علاقهمند هستند و اخیراً دچار نوعی بحران شدهاند وجود دارند. اینها اغلب مسافران اختصاصی، هیچهایک کنندگان یا مسافران کوله پشتی و گشت و گذارهای سطح بالا هستند که به نقاط خاص گشت و گذار جذب میشوند. آنها لزوماً در بودجه سختی قرار ندارند و یا مایل نیستند پول زیادی را در مقصد خرج کنند. آنها را به عنوان یک پیشتاز ببینید که ممکن است سایر مسافران را با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود به صورت آنلاین و به صورت حضوری با دوستان و خانواده تشویق به سفر کنند.
تجربه و وبلاگ
مردم تجربه سایر مسافران را ارزیابی میکنند، زیرا این اطلاعات را بسیار قابل اعتماد میدانند. بنابراین، شما باید تجربیات ایمنی مشتریان را در وبسایت خود به اشتراک بگذارید. بگذارید آنها در مورد احساس امنیت شان بنویسند، بنابراین سایر مشتریان بالقوه ممکن است متقاعد شوند. همچنین با وبلاگ نویسان (سفر) همکاری کنید. بگذارید آنها در مورد سفرهایشان به هر مقصدی، به وبلاگ شما مراجعه کنند. مقصد شما هنوز نباید مانند قبل از بحران باشد. اگر برخی از نقصها وجود داشته باشد، داستانهای واقعی از خاطرات افراد میتوانند مقصد را حتی جذابتر کنند. به عنوان مثال، اگر منطقه شما در اثر سیل آسیب دیده است، از یک بلاگر مسافرتی دعوت کنید تا در منطقه آسیب دیده پیاده روی کند. این وبلاگ نویس میتواند تجربه بینظیری از بازدید از مناطقی که تا حدودی توسط طبیعت تخریب شده است، داشته باشد. شاید آن بلاگر بخواهد یک معبر مشهور را برای پیاده روی انتخاب کند؛ معبری که اکنون به دلیل وجود یک پل خراب، غیرقابل دسترسی است. بنابراین در عوض آنها یک سکوی کمتر شناخته شده اما ایمن را انتخاب کرده اند.
نکته ۱۰: پس از بروز بحران، تجارت خود را دوباره تعریف کنید
برخی از بحرانها چنان تاثیری در مقصد گردشگری دارند که باید دربارۀ تغییر کاربری کسبوکار خود فکر کنید! به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۰ رواندا گردشگری را به عنوان یک بخش اولویت در برنامه چشم انداز ۲۰۲۰ خود معرفی کرد. با این حال، این کشور به دلیل ناآرامیهای مدنی سال ۱۹۹۴، به واسطه تصویری که از این کشور در رسانهها منتشر شد، دچار مشکل عمدهای شد. رواندا تصمیم گرفت تا روی مزیتهای رقابتی خود برای مسافران با هزینه بالاتر متمرکز شود. از این رو، یک برند تجاری را ایجاد کرد که فرصتهای عالی کشور برای حیات وحش / زیست محیطی، مسافرت ماجراجویی، مسافرت فرهنگی و کنفرانس را برجسته کرد. اکنون رواندا امنترین کشور آفریقا و نهمین کشور جهان از نظر امنیت محسوب میشود. این کشور یک مقصد مسافرتی لوکس و مد روز است، جهانگردی در این کشور به اصلیترین توسعه دهنده ارز خارجی تبدیل شده است و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی (GDP) همچنان در حال افزایش است.
منبع: cbi.eu
پیام بگذارید