چطور ریسک توریسم را می توان مدیریت کرد؟ (قسمت اول)

بیمه ریسک توریسم

چطور ریسک توریسم را می توان مدیریت کرد؟

مدیریت ریسک توریسم برای محافظت از مشتریان و نیز کسب و کار اهمیت فزاینده ای دارد. شما باید آماده مقابله با بحران های احتمالی خود باشید. خطرات احتمالی را برای مقصد خود شناسایی کنید و استراتژی مدیریت ریسک خود را برای تنظیم یک برنامه تعیین کنید. به کارمندان و تیم خود آموزش دهید تا به سطح ذینفعان شرکت شما برسند. در صورت بروز بحران، در ارتباطات خود صریح و صادق باشید. تغییر کاربری مجدد ممکن است فرصتهایی را برای بازیابی مشاغل شما فراهم کند.

چرا مدیریت ریسک؟

شرکت های گردشگری و توریسم به طور فزاینده ای با حوادثی گوناگون روبه رو هستند؛ حواشی ای که خطراتی را هم برای مسافران و هم برای صنعت گردشگری به وجود می آورد. به عنوان مثال می توان به هوای شدید، ناآرامی های سیاسی، حملات تروریستی، زلزله ها، سونامی ها و حوادث مرتبط با سلامتی اشاره کرد. در سال ۲۰۱۸، مجمع جهانی اقتصاد، وقایع شدید آب و هوایی و بلایای طبیعی را به عنوان محتمل ترین ریسک های جهانی شناسایی کرد. این رویدادها می توانند تأثیر منفی چشمگیری بر مقصد گردشگری داشته باشند. علاوه بر این، صدمه به اعتبار و تصویر یک مقصد در ذهن جهانگردان ممکن است حتی بیشتر از آسیب واقعی بحران باشد.

آموزش مدیریت ریسک

با این توضیحات، آموزش برای مواجه شدن با مسائل مربوط به مدیریت ریسک و کاهش تأثیر بحران ها و بلایای طبیعی بسیار مهم است. بحران ها همچنین می توانند فرصت هایی ایجاد کنند. آن ها می توانند با ترغیب کردن توریست ها برای سفر به مقاصد جدید، بازار را به طور اساسی تکان دهند کنند. کشورهایی که اول از همه پیشنهاد خوبی ارائه می دهند می توانند برنده شوند. مدیریت ریسک با یک بحران آغاز نمی شود، بلکه خیلی زودتر از آن جریان می یابد. برای آمادگی برای یک بحران، هر شرکت گردشگری باید دربارۀ استراتژی های مدیریت ریسک خود فکر کند. در اینجا ۱۰ نکته برتر دربارۀ چگونگی برخورد موفقیت آمیز با ریسک ها و مدیریت ریسک در صنعت توریسم ارائه شده است.

ده نکته برتر دربارۀ مدیریت ریسک صنعت توریسم

  1. ریسک ها را مشخص کنید
  2. استراتژی مدیریت ریسک خود را تعیین کنید
  3. یک برنامه مدیریت ریسک برای کسب و کار گردشگری خود تهیه کنید
  4. با ذینفعان همکاری کنید
  5. به کارمندان خود آموزش دهید
  6. برنامه خود را تست کنید
  7. تعاملات موقعیت بحران را به طور روشن و صادقانه برقرار کنید
  8. از پیشنهاد های احتمالی منفی سفر آگاه باشید
  9. کسب و کار خود را پس از یک بحران بازیابی کنید
  10. پس از یک بحران، در کسب و کار خود دوباره سرمایه گذاری کنید

نکته ۱: خطرات را مشخص کنید

از اتفاقات و  خطرات احتمالی که می تواند مقصد سفر شما را تهدید کند آگاه باشید؛ مانند:

  • خطرات طبیعی
  • خطرات فناورانه
  • خطرات بیولوژیک
  • خطرات مدنی / سیاسی.

ماهیت بحران احتمالی را مشخص کنید و این موارد را مورد ملاحظه قرار دهید:

  • علت
  • فرکانس
  • مدت زمان
  • سرعت شروع
  • دامنه تأثیر
  • پتانسیل تخریب

تجزیه و تحلیل ریسک، نوع خطری را که مقصد شما با آن روبه‌روست، مشخص می کند. همچنین به شما می گوید چه تأثیراتی می تواند در بخش گردشگری مقصد شما داشته باشد.

نکته ۲: استراتژی مدیریت ریسک خود را تعیین کنید

چندین استراتژی برای مدیریت ریسک وجود دارد:

  • اجتناب از خطر
  • کاهش احتمال عواقب
  • انتقال خطر
  • حفظ خطر

از بحران ها و بلایای قبلی که در منطقه شما اتفاق افتاده است بیاموزید. همچنین به بحران های مشابهی که در مناطق دیگر رخ داده است توجه کنید.

اجتناب از خطر

این استراتژی به معنای از بین بردن خطر به واسطه جلوگیری از یک فعالیت بالقوه خطرناک است؛ به عنوان مثال، اگر بخشی از یک مسیر خاص در فصل بارندگی مستعد بروز سیل باشد، دو راه برای جلوگیری از ریسک وجود دارد:

  • تور را کنسل کنید یا فقط در فصل خشک چنین سفری را برنامه ریزی کنید.
  • تور را با استفاده از آن در قالب جایگزین، از اجتناب از قسمت مستعد از مسیر، پیشنهاد کنید.

اگرچه ممکن است اجتناب از خطر راه حل ایده آل به نظر برسد، اما همیشه گزینه مطلوب نیست. برخی از خطرات غیرقابل اجتناب است، به عنوان مثال وقتی مقصد شما در منطقه زلزله زده است. در این حالت، شما به یک استراتژی مدیریت ریسک متفاوت نیاز دارید.

کاهش خطر

اگر نمی توانید خطری را از بین ببرید، سعی کنید آن را کاهش دهید. شما می توانید با افزایش اقدامات احتیاطی یا محدود کردن فعالیت های مخاطره آمیز تا حد ممکن این کار را انجام دهید.

نمونه هایی از روش های پیشگیری عبارتند از:

  • استانداردهای ایمنی (سرقت، مهمانان ناخواسته، طرح تخلیه)
  • آتش نشانی، آشکارسازهای دود، تاسیسات آبپاش
  • ساختمان ضد آب، مدیریت آب
  • راهنماهای تور واجد شرایط یا مجاز، تورلیدرها، رانندگان.

انتقال خطر

این استراتژی به این معنی است که شما ریسک مالی را به شخص ثالث که معمولاً یک شرکت بیمه است، منتقل می کنید. در اروپا ، اپراتورهای تور به طور فزاینده ای تقاضا می کنند که شرکای خود از بیمه مسئولیت برخوردار باشند. این بیمه باید خسارات و حوادث احتمالی مشتریان خود را در ایام تعطیلات پوشش دهد.

قبول و حفظ ریسک

اگر راهبردهای دیگر گزینه مطلوبی نیستند، شما فقط باید وجود خطر / ریسک را بپذیرید. این استراتژی همچنین برای خطرات نسبتاً جزئی که شدید یا مکرر نیستند متداول است. شما می توانید خطرات جزئی را «بخشی از کار» در نظر بگیرید.

نکته ۳: یک برنامه مدیریت ریسک برای کسب و کار گردشگری خود تهیه کنید

هر شرکت ارائه دهنده گردشگری باید برنامه اضطراری در دسترس برای مدیریت ریسک داشته باشد. ممکن است فکر کنید مقصد سفر شما عاری از خطر است ، یا ممکن است نخواهید قبول کنید که ممکن است خطر در مقصد شما هم وجود داشته باشد. با این حال، گردشگران اروپایی به طور فزاینده ای از برنامه های تور در جهت برنامه ریزی مدیریت ریسک سوال می کنند. این بدان معنی است که اپراتورهای تور ممکن است از شما بخواهند که برنامه ای برای مدیریت ریسک در دست داشته باشید.

برنامه های مدیریت ریسک برای گردشگری حداقل باید این خدمات را ارائه دهند:

  • ایمنی بازدید کنندگان و کارمندان
  • سیستم های ایمن برای برقراری ارتباط با همۀ افراد موجود در محل و مقصد
  • امنیت ساختمان ها، تأسیسات و تجهیزات در صورت بروز فاجعه
  • در صورت لزوم، مشارکت پرسنل آموزش دیده آژانس های مدیریت حوادث
  • تأمین منابع برای پشتیبانی از عملیات
  • مراحل بازگشت به فعالیت های تجاری عادی پس از عملیات بحران

نکته ۴: با ذینفعان همکاری کنید

یک برنامه مدیریت ریسک خوب مستلزم مشارکت ذینفعان در منطقه شما است. شما باید ساختارها و چارچوبی را شناسایی کنید که در آن اپراتورها و مقصد گردشگری می توانند ظرفیت خود را برای آماده سازی، پاسخگویی و بهبودی از بحران ها و فاجعه ها توسعه دهند. برای اکثر کشورها، گردشگری یک صنعت مهم است. بنابراین، دولت های ملی باید درگیر استراتژی مدیریت ریسک برای گردشگری باشند. سایر سازمان های دولتی که باید در کمیته ایمنی و امنیتی گنجانده شوند:

  • اداره گردشگری ملی / هیئت بازدید کننده
  • پلیس
  • سازمان های ضد تروریسم / امنیتی
  • مسئولان امور گمرکی، مدیریت حوادث، امور خارجه، بهداشت، مهاجرت، امور حقوقی، حمل و نقل.

بخش های صنعت گردشگری که باید شامل این برنامه شوند:

  • شرکت های هواپیمایی و انجمن های حمل و نقل
  • انجمن های هتل
  • اپراتورهای تور و جهانگردی
  • نمایندگان جهانگردی و مسافرتی
  • گروه های مصرف کننده
  • سازمان های تجارت خرده فروشی
  • مراکز تحقیق و اسناد و مدارک ایمنی گردشگری و امنیتی

 

منبع: cbi.eu

برچسب ها:
پیام بگذارید