یک بازار دوسویه در شرایطی رخ میدهد که دو گروه کاربر یا نماینده از طریق یک واسطه یا یک پلتفرم ارتباط برقرار کنند و این ارتباط به نفع هر دو طرف باشد. همچنین چنین مارکتی به عنوان «بازار دو سویه» یا «شبکه دو طرفه» نیز شناخته میشود، نمونههایی از بازارهای دوسویه در صنایع و شرکتهای مختلف دیده میشود. یک مثال از بازار دوسویه در رابطه بین بازارسازان (متخصصان) است، که موظفاند پیشنهاد و بنگاه اقتصادی را برای هر نوع امنیتی که در آن بازاری ایجاد می شود (مانند واسطه ها) و خریداران و فروشندگان اوراق بهادار درخواست کنند.
اثر آب در بازار دوسویه
یک بازار دوسویه میتواند با ساده کردن و تسریع معاملات، ارزش خود را ایجاد کند و همچنین هزینههای طرفی را که به آن متصل میشود، کاهش دهد. با رشد یک شبکه دو سویه، سیستم عاملهای موفق میتوانند مقیاس بندی شوند. کاربران با دیدن یک بازار بالقوه بزرگتر، قیمت بالاتری را برای دسترسی به سیستم عامل پرداخت میکنند. بازارهای دوسویه نسبت به بازارهای سنتی یک طرفه (که اغلب در مشاغل خدماتی یا تولید گرا مشاهده میشوند) دارای مزیت هستند و در بعضی از شرایط و موقعیتها بازده رشد بازار (کسب مشتری) را کاهش میدهند.
یک بازار دوسویه غالباً با رابطهای که به عنوان واسطه با گروهها یا نمایندگان خارجی در پلتفرم خود دارد تعریف میشود. این رابطه به ویژه در قیمت گذاری مشاهده میشود. آنهایی که بر سیستم عاملها نظارت میکنند باید تعادل بین دو طرف شبکه را حفظ کنند. بازارهای دوسویه گاهی اوقات به سمت طرف حساستر متمایل می شوند و گاهی با شارژ قیمتهای بالاتر، به طرفی که میتواند بیشترین سود را از موفقیت این پلتفرم بهدست آورد متمایل میشوند. لازم به ذکر است که هرگونه تغییر در یک طرف بازار، قیمت گذاری را در طرف دیگر تغییر خواهد داد. این فرایند معروف به «اثر آب» است.
بازار دوسویه در صنایع مختلف
بازارهای دوسویه در صنایع مختلف وجود دارد که به نفع تولید کنندگان، خرده فروشان، ارائه دهندگان خدمات و مصرف کنندگان است. یک نمونه کلاسیک این نوع بازار، فهرست راهنمای تلفن زرد است که به مصرف کنندگان و تبلیغ کنندگان سرویس میرساند. شرکتهای کارت اعتباری که به عنوان واسطه بین مصرف کنندگان کارت و بازرگانان عمل میکنند و سیستم عاملهای بازیهای ویدئویی، مانند مایکروسافت ایکس باکس یا پلی استیشن سونی، که پلتفرمی را ارائه میدهند که توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی و گیمرها از آن بهره میبرند، نمونههایی از بازارهای دوسویه هستند. برخی از شرکتهای مدرن که این نوع مارکت را در اختیار دارند، عبارتند از: Match.com، Facebook، LinkedIn و eBay. برخی مانند Amazon.com، هم از بازار دوسویه و هم در یک بازار یک طرفه استفاده میکنند.
بازارهای دوسویه و تجارت
در دنیای مالی، «بازار دوسویه» عمدتاً در چارچوب الزامات سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) مورد استفاده قرار میگیرد که سازندگان بازار هم به منزله پیشنهاد و هم از شرکت تقاضا میکنند که از هر امنیتی که در آن بازاری ایجاد میکنند استفاده کنند. بازار دوسویه در بازار اوراق قرضه نیز قابل استفاده است؛ به عنوان مثال برخی از دلالان دلالی بازارهای دوسویهای را در اوراق قرضه بزرگتر و با تجارت فعال انجام میدهند و بهندرت بازاری دوسویه در اوراق قرضه غیرفعال ایجاد میکنند. باور بر این است که بازار دوسویه به تقویت نقدینگی و بازده بازار کمک می کند.
منبع: investopedia
پیام بگذارید