میدانیم که شرکتهای بیمه در سایر کشورها شعبه و نمایندگی ندارند. به همین منظور برای ارائه خدمات مناسب به بیمهشدگان خود در سایر کشورها، باید با یک یا چند شرکت کمکرسان خارجی قرارداد داشته باشند. بعد از عقد قرارداد، خدمات بیمه مسافرتی در خارج کشور، از طریق همین شرکتهای کمکرسان انجام میشود. برای همین، انتخاب شرکتکمکرسان از طرف بیمهگر بسیار مهم است. همانطور که در مطالب قبلی این بلاگ ذکر شد، بیمه مسافرتی خدمات زیر را پوشش میدهد:
- هزینههای پزشکی، درمان و بستری در بیمارستان
- هزینههای دندانپزشکی فوری (تا سقف تعیین شده)
- هزینههای تأمین داروهای ضروری
- هزینههای بازگشت اضطراری
- هزینههای سفر و اقامت یک نفر همراه
- کمک در زمینههای حقوقی
- هزینههای مربوط به گم شدن بار و یا تاخیر در ورود بار
- هزینههای مربوط به گم شدن مدارک مسافر (گذرنامه، گواهینامه و یا مدارک شناسایی)
- هزینههای مربوط به تغییر برنامه زمانبندی پرواز و تاخیر آن
- هزینههای بازگرداندن جسد متوفی
برای ارائه این خدمات در خارج از کشور با شرکت های کمک رسان عقد قراداد خواهد شد، تا در مواقع لزوم به کمک شما بشتابند.
شرکتهای کمکرسان فعال در ایران
شرکتهای کمکرسان، شرکتهای بیمهای هستند که در منطقه خود خدمات بیمهای ارائه میدهند. شرکتهای کمکرسانی که در ایران فعال هستند:
- Reise schutz
- (Iran Assistance (SOS
- Evasan
- Mideast
- Allianz
- Remed
چطور شرکت کمک رسان برتر را بشناسیم؟
در ادامه به ذکر چند نکته مهم برای شناخت شرکت کمک رسان برتر؛ میپردازیم
اعتبار شرکت کمک رسان در سفارتخانه و شرایط اخذ ویزا
همانطور که میدانید یکی از مهمترین فاکتورهای گرفتن ویزا، بیمه مسافرتی است، ممکن است برخی از سفارتخانهها و کنسولگریها برای صدور ویزا ، بعضی بیمههای مسافرتی را قبول نکنند. خوب است بدانید، معیار پذیرش بیمه مسافرتی از طرف سفارتخانهها، شرکت کمکرسان طرف قرارداد شرکت بیمهگر است. بهعنوانمثال سفارت اتریش و دانمارک شرکت کمکرسان Allianz را تائید نمیکنند و برای اخذ ویزا از این سفارتخانهها باید از شرکتهای کمکرسان دیگر یا از بیمهگران دیگری استفاده کرد. بنابراین به وقت خرید بیمه مسافرتی حتما به شرایط دریافت ویزا و شرکت کمکرسان طرف قرارداد، توجه داشته باشید.
نحوه پرداخت خسارت هنگام بروز حادثه
در انتخاب بیمه مسافرتی به نحوه پرداخت خسارت توسط شرکت کمکرسان بیمه توجه کنید. نحوه پرداخت خسارت توسط شرکتهای کمکرسان به هنگام بروز حادثه، در حالت کلی به سه دسته تقسیم میشود:
- خسارت، بهطور مستقیم، یعنی خسارت به بیمارستان، فرودگاه و… پرداخت میشود.
- هزینه را در زمان وقوع خسارت به حساب بیمهگذار واریز میشود.
- امکان پرداخت خسارت در محل وجود ندارد، در این صورت خود بیمهگذار باید هزینه خسارت واردشده را پرداخت کند و بعد از بازگشت به ایران، با ارائه فاکتور و مدارک هزینه خسارت را از شرکت بیمه دریافت کند.
با توجه به ذکر سه حالت بالا مسلما پرداخت هزینههای خسارت به طور مستقیم توسط شرکت کمکرسان، مزیت بزرگی است.
لازم به ذکر است که شرکت های کمک رسان Reise schutz، Iran Assistance(SOS) ،Evasan، Allianz ، Mideast ، Remed امکان پرداخت خسارت به صورت مستقیم و پرداخت خسارت در محل حادثه را دارند. اما شرکت کمک رسان Mideast هنگام بروز حادثه در صورت لزوم کارشناسی برای پیگیری امور به محل میفرستد.
اپراتور فارسی زبان
برقراری ارتباط با شرکت کمکرسان و توضیح آنچه هنگام بروز حادثه، اتفاق افتاده، اهمیت زیادی دارد. حادثه دیده برای دریافت خدمات متناسب در شرایط موجود، نیاز به شرح کامل اتفاق دارد. در اینجا سوالی که پیش میآید این است که اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی نداشته باشیم، و یا کشورهای مقصد انگلیسی زبان نباشند باید چه کرد؟ اینجاست که وجود اپراتور مسلط به زبان فارسی اهمیت بالای خود را نشان میدهد پس کمک رسانی را انتخاب کنید که اپراتور فارسی داشته باشند. طبق آخرین پرس و جو های صورت گرفته شرکت Allianz اپراتور فارسی ندارند. خبر خوب این است که؛ بعضی از شرکتهای کمکرسان بیمه که دارای اپراتور مسلط به زبان فارسی هستند، خدمات خود را به صورت ۲۴ ساعته حتی در ایام تعطیل ارائه میدهند. مثل کمک رسان Mideast که طرف قرارداد بیمههای مسافرتی سامان است. پس مسافرین محترم دغدغه ساعات روز و ایام تعطیل را نداشته باشند.
کدام شرکت بیمه با کدام شرکت کمک رسان طرف قرارداد است؟
اطلاعات این جدول مربوط به مرداد ۱۳۹۶ است.
کیفیت ارائه خدمات توسط شرکت کمک رسان
از جمله عواملی که در سنجش کیفیت شرکت های کمک رسان باید مد نظر قرار گیرد، سرعت عمل شرکت در پیگیری حادثه و پرداخت خسارت، عمل به ادعاهای عنوان شده در بیمهنامه مسافرتی هنگام عقد قرارداد است. متاسفانه جز پرس و جو از مسافران فعلا آمار دقیقی از نحوه کمک رسانی در دسترس نیست.
پیام بگذارید