معرفی بیمه اختیاری ؛ بنا به قانون مصوب سازمان تامین اجتماعی، بیمه به دو شکل اصلی به افرادی که تحت پوشش نیستند ارائه میشود، بیمه اجباری و بیمه های خویش فرما .بیمه اجباری به هر فردی که مشغول به کار در شرکت یا کارگاه است و در قبال انجام آن کارمزد دریافت میکند، تعلق میگیرد. بیمه های خویشفرما به دو دسته تقسیم میشوند:
بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد؛ که قبلا به معرفی آن پرداختیم و بیمه اختیاری؛ که در مطلب امروز به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.
بیمه اختیاری؛ برای افرادی است که مشمول هیچ بیمه خاصی نیستند و میخواهند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. متقاضیان این نوع بیمه باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و با عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه معین شده تحت پوشش قرار گیرند. این افراد موظفند حق بیمه خود را در زمان مقرر شده پرداخت کنند، در غیر این صورت بیمه نامه آنان باطل میشود. اگر بیمه نامه شخصی باطل شود متقاضی میتواند مجدد درخواست بیمه اختیاری کند، بعد گذشتن حداکثر دو ماه از ارسال مدارک سازمان تامین اجتماعی بعد از بررسیهای لازم، اعلام میکند که آیا شخص متقاضی واجد شرایط بیمه مجدد است یا خیر. بسته به زمان گذشته از باطل شدن بیمه نامه، مجدد پروژه تکمیل مدارک، از ابتدا باید انجام شود. با توجه به آیین نامه مصوب ۸۵/۶/۲۶ و اصلاحیه مورخ ۸۶/۱۱/۲۰ شورای عالی تامین اجتماعی و همچنین بخشنامه جایگزین ۶۵۱ امور فنی بیمه شدگان متقاضیان ادامه بیمه به طور اختیاری که فاصله عدم پرداخ حق بیمه آنها بیشتر از ۹ ماه باشد، ملزم به انجام معاینات پزشکی توسط پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی هستند. البته توجه داشته باشید که طی کردن موارد فوق تاثیری در سابقه بیمه شده ندارد، و از تاریخ پرداخت حق بیمه، سابقه برای بیمهگذار در نظر گرفته میشود.
در صورتی که بیمهشده در شرکت وکارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی مشغول به کار شود، قرارداد بیمه اختیاریاش لغو شده و ادامه پرداخت حق بیمه اختیاری مربوط به عقد قرارداد جدید طبق آییننامه جدید خواهد بود.
شرایط استفاده از بیمه اختیاری
- عدم اشتغال در کاگاههای زیر نظر قانون تامین اجتماعی و عدم شمول در مقررات خاص حمایتی
- داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت بیمه
- داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال سن؛ در صورتیکه متقاضی بیشتر از ۵۰ سال سن داشته باشد موظف است، به تعداد سالهای مازاد سابقه بیمه ارائه دهد. یعنی اگر شخصی ۵۲ سال سن دارد، باید دو سال سابقه بیمه هنگام تکمیل مدارک به سازمان ارائه دهد.
*افرادی که سابقه پرداخت حق بیمه آنها ۱۰ سال تمام است از شرط سنی و سابقه مستثنی هستند.
*اگر بیمهشدهای یکبار با سازمان قرارداد بیمه اختیاری منعقد کند، تا سهبار حق انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را بدون شرط سنی دارد.
دستمزد مبنای دریافت حق بیمه در قرارداد بیمه اختیاری
مبنای پرداخت حق بیمه برای افرادی که بیش از ۱۰ سال سابقه حق بیمه دارند عبارت است از میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه آخرین ۳۶۰ روز قبل از تاریخ درخواست متقاضی، به شرط اینکه کمتر از حداقل دستمزد مصوب یا مبنا نباشد، و برای افرادی که کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل و حداکثر دستمزد شاغلین خواهد بود. بیمهشدگان میتوانند با ارائه درخواست،هر دو سال یکبار،دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود را ۱۰ درصد افزایش دهند. دستمزد مبنا طبق آخرین پیگیری در تاریخ ۹۷/۹/۱۲ مبلغ ۱٫۱۱۳۰۰۰ تومان است.
نرخ پرداخت حق بیمه در قرارداد بیمه اختیاری
نرخ پرداخت حق بیمه معادل ۲۷ درصد است. این نرخ پرداخت برای متقاضیان جدید و افرادی که قبلا بیمه اختیاری بودند یکسان است. افراد با پرداخت این حق بیمه از خدمات مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت و خدمات درمانی، هزینه دفن و کفن و وسایل کمک پزشکی همانند بیمه شدگان اجباری، برخوردار میشوند.
توجه داشته باشید، افرادی که تحت پوشش بیمه اختیاری هستند از خدمات کمک هزینه ازدواج، از کار افتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و بیمه بیکاری برخوردار نمیشوند.
نحوه ارائه مدارک و درخواست و عقد قرارداد بیمه اختیاری
متقاضی باید به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و فرم مربوطه را دریافت و تکمیل کند، و فرم را به همراه یک قطعه عکس و رسید سوابق بیمه به شعبه تحویل دهد. پس از انجام اقدامات فوق، شعبه حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ ثبت درخواست، وضع متقاضی را از نظر سن، سابقه، لزوم معرفی به کمسیون پزشکی و دریافت نتیجه بررسی کند. گر بیمه شده واجد شرایط تشخیص داده شد، متقاضی موظف است ظرف مدت ۲۰ روز پس از تاریخ اعلام به شعبه مراجعه کرده و قرارداد خود را نهایی کرده و حق بیمه را از تاریخ درخواست، یکجا پرداخت کند.
منبع : تامین اجتماعی
پیام بگذارید