از اهمیت بیمه کالای دیجیتال، همین بس که بدانیم، ما انسان های عصر حاضر، نه تنها همه زندگی شخصیمان را در دنیای دیجیتال ذخیره کردهایم، بلکه بخش فوقالعاده گستردهای از زندگی کاریمان را نیز در جهان رایانهها استقرار دادهایم. امروزه، فقط کسبوکارها نیستند که به کامپیوتر و شبکه جهانی و سرورها وابستهاند، بلکه «همه چیز» و «هر چیزی که فکرش را بکنید» به کامپیوتر و دنیای دیجیتال وصل شده است. از شرکتهای چند ملیتی فرچون ۵۰۰ (Fortune 500) گرفته تا ادارههای دولتی، کالجها، دانشگاهها، بیمارستانها و اشخاص حقیقی، همه ما به شکل غریبی به دنیای دیجیتال وابسته ایم. [فورچون ۵۰۰ (Fortune 500) فهرست سالانه ۵۰۰ تن از بزرگترین شرکت های ایالات متحده است که درآمد کل آن ها در سال مالی مربوطه، رتبه بندی شده است. این فهرست با استفاده از آخرین ارقام درآمد جمع آوری شده و شامل شرکت های دولتی و خصوصی با داده های درآمد عمومی است. شناخته شدن به عنوان یک شرکت فورچون ۵۰۰، یک شاخص برای اعتبار و ارزش شرکت ها شناخته می شود.]
چرا بیمه کالای دیجیتال انقدر مهم است!
آرشیو عکسها، ویدئوها، رسیدهای مالیاتی، اطلاعات بانکی، اطلاعات خانوادگی، آدرسها، مدارک پزشکی و تکالیف و درسهای دانشگاه و مدرسه و… همگی روی لپتاپها، گوشیهای موبایل، تبلتها و کالاهای دیجیتال مان ثبت و ذخیره شدهاند. با اینکه حجم زیادی از اطلاعات شخصی ما در کالاهای دیجیتال ما ذخیره شده اند، تعداد بسیار کمی از ما در فکر مواظبت و نگهداری از این اطلاعات و دستگاه های خود هستیم. بیمه کالای دیجیتال به دارنده بیمه نامه کمک می کند که در صورت خرابی یا دزدیده شدن یا بروز مشکل در موبایل، آی واچ، لپتاپ یا تبلت خود، آن دستگاه را بار دیگر در وضعیت سالم خود داشته باشد. اهمیت این بیمه نامه، از آن جهت است که حافظ و پشتیبان دستگاه هایی است که ریز و درشت اطلاعات ما را در خود نگهداری می کنند.
بیمه کالای دیجیتال سامان
از میان شرکت های ارائه دهنده بیمه کالای دیجیتال، شرکت بیمه سامان جزو اولین بیمه هایی بود که این نوع خدمات را به متقاضیان و خریداران عرضه کرد. بیمه کالای دیجیتال شامل این موارد می شود: بیمه موبایل، بیمه تبلت، بیمه لپ تاپ، بیمه ساعت هوشمند، بیمه کنسول بازی، بیمه رایانه رومیزی All in one و بیمه تجهیزات الکترونیک. این بیمه نامه برای کالاهای دیجیتالی که برندهای زیر تولید کرده اند، ارائه شده است:
گوگل، اچ پی، نوکیا، آی میت، ایسر، شیائومی، گیگابایت، آمازون، اچ تی سی، آلکاتل، لنوو، جی ال ایکس، بلک بری، دل، پرستیجیو، اپل، ایسوس، موتورولا، سامسونگ، هواوی، سونی، ال جی و آی لایف.
پوشش های بیمه کالای دیجیتال
بیمه سامان این امکان را برای خریداران این بیمه نامه فراهم می کند که در صورتی که هر یک از اتفاقاتی چون سرقت، شکسته شدن، آتش سوزی، نفوذ آب و مایعات به داخل دستگاه، نوسان برق، بلایای طبیعی برای دستگاه مورد نظر رخ دهد، هزینه خسارت های وارد شده به صاحب دستگاه پرداخت شود. خدمات بیمه کالای دیجیتال سامان، از طریق شرکت پارس رسانه به خریداران این بیمه نامه ارائه می شود.
خرید اینترنتی بیمه کالای دیجیتال
۱- برای خرید بیمه موبایل، بیمه تبلت و بیمه لپ تاپ در گام اول وارد سایت بیمه کالای دیجیتال سامان می شویم.
۲- در ادامه، می بایست مشخصات دستگاه مورد نظر و نوع آن را مشخص کنیم.
بیمه وسایل الکترونیکی (موبایل، تبلت، لپ تاپ و…) سامان
پوشش های بیمه وسیله دیجیتال شامل موارد زیر می شود:
- شکستگی دستگاه بر اثر ضربه
- نوسان ولتاژ برق
- نفوذ مایعات و آب خوردگی
- سرقت با شکست حرز
استفاده از خدمات بیمه کالای الکترونیکی سامان این شرایط را دارد:
- مدت زمان پوشش بیمه نامه از زمان صدور آن، یک سال است (طبق تقویم رسمی ایران).
- در صورتی که کالای دیجیتال دچار خسارت شود، فقط یک بار در طول مدت بیمه نامه، خسارت وارده برابر با ارزش روز دستگاه و فقط تا مبلغی که در بیمه نامه و فاکتور خرید درج شده، پرداخت می شود. این مقدار خسارت، بعد از کسر فرانشیز و استهلاک از طریق تعمیر دستگاه محاسبه می شود.
- لوازم جانبی دستگاه های دیجیتال، از قبیل (باتری، شارژر، کابل های اتصال، پورت ها و سوکت ها) در پوشش این بیمه نامه نیست.
- حمل دستگاه مورد نظر و هزینه آن، برای استفاده از خدمات بیمه نامه، بر عهده خریدار بیمه نامه است.
- اگر برای وسیله دیجیتال، حادثه رخ دهد، دستگاه تا حد امکان تعمیر خواهد شد. مرجع تشخیص تعمیرات دستگاه، تعویض کلی یا جزئی قطعات، مرکز خدمات پارس رسانه و شرکت بیمه سامان خواهد بود.
- مقدار زمانی که برای تعمیر یا تعویض یا جبران خسارت برای دستگاه های دیجیتال در نظر گرفته شده، ۱۰ روز کاری است.
- اگر خسارت به حدی باشد که دستگاه به طور کلی تعویض شود، کارت ضمانت و بیمه نامه دستگاه معیوب باطل خواهد بود و در صورتی که دارنده دستگاه تمایل داشته باشد، بیمه نامه جدید برای دستگاه صادر خواهد شد.
- اگر خریدار بیمه نامه بخواهد از پوشش «نوسان ولتاژ برق» استفاده کند، پوشش گارانتی و تاییدیه زمان وقوع خسارت و نیز داشتن تاییدیه از شرکت گارانتی الزامی است.
- برای استفاده از پوشش کامل این نوع بیمه نامه (مورد ۴) و استفاده از فرانشیز ۳۵ درصد (بیمه نقره ای ۶۵ درصد)، خریداران می بایست وارد سایت ir شوند و اطلاعاتی که درخواست شده را به طور کامل در سایت ثبت کنند. تنها در این صورت، با دریافت «تاییدیه پرداخت مدارک بیمه نامه» می توانند از خدمات این بیمه نامه و خرید آنلاین بیمه نامه به طور کامل بهره برند.
- اگر خریدار بخواهد از بیشترین پوشش خسارت این بیمه نامه استفاده کند، می بایست در هنگام ثبت «ارزش دستگاه» در سایت، این اطلاعات را صادقانه و بدون کم و کاست وارد کند و نیز هزینه های مورد نظر بیمه نامه را به طور کامل تسویه نماید. در غیر این صورت، به نسبت قیمت اصلی دستگاه و قیمت ثبت شده در سایت، از خسارت پرداختی کسر می شود.
- در هنگام درخواست خسارت و تحویل کالای دیجیتال به مراکز خدمات بیمه، ارائه بیمه نامه و کارتن دستگاه و لوازم آن الزامی است. در غیر این صورت، هزینه تعمیرات دستگاه، بر اساس تعرفه اتحادیه های مرتبط خواهد بود و از مشتری، فاکتور دریافت خواهد شد.
- در صورتی که بعد از خرابی دستگاه و مطالبه خسارت، آثار استفاده از آداپتورهای متفرقه، استفاده در محیط های پر از گرد و غبار، باز شدن دستگاه، دستکاری قطعات، ارتقا و تغییر یا تعمیر قطعات دستگاه توسط مراکز یا کارشناسانی غیر از مرکز خدمات پارس رسانه مشاهده شود، بیمه نامه دستگاه باطل خواهد بود و هزینه های تعمیر، طبق تعرفه مصوب اتحادیه های مرتبط لحاظ خواهد شد و از مشتری فاکتور دریافت خواهد شد.
- مشکلات سیستم عامل، نرم افزار، ریکاوری، ویروس یابی، بازیابی، نصب درایور و کپی اطلاعات، عملیات root، استفاده از نرم افزارهای کاربردی تایید نشده و غیر رسمی یا برنامه های آلوده به ویروس، به دلیل کاهش ضریب ایمنی دستگاه و افزایش امکان Brick شدن و از کارافتادن دستگاه، همچنین هر گونه صدمه مانند شکستگی صفحه نمایش و قاب پشت آن و یا اثرات هرگونه ضربه برروی دستگاه که هنگام انتقال و تحویل توسط پست، پیک، شرکت های حمل و نقل و… پدید آید، باعث باطل شدن بیمه نامه می شود و هزینه های تعمیر ناشی از این خطاها طبق تعرفه اتحادیه های مرتبط محاسبه می شود و از مشتری، فاکتور دریافت می شود.
- اشکالات نرم افزاری، سیستم عامل و هرگونه عملیات و تغییرات نرم افزاری شامل ریکاوری، نصب درایور، ویروس یابی، بازیابی و کپی اطلاعات، عملیات روت کردن.
مقاله مرتبط: