از آنجایی که در حال حاضر زنان خانهدار در قالب بیمه مشاغل آزاد میتوانند تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند، میتوان طبق شرایط و ضوابط تعریف شده برای این رشته بیمهای، سه نرخ قرارداد برای این دسته افراد نیز در نظر گرفت. خوشبختانه زنان خانهدار نیز بر اساس این قانون، میتوانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.
این سه نرخ مانند آنچه در مطالب قبلی این بلاگ نوشته شد، شامل «بیمه بازنشستگی» ، «بیمه بازنشستگی و فوت» و در آخر «بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی» است. که در ادامه به توضیح آخرین تغییرات و حق بیمههای آن خواهیم پرداخت. اما قبل از آن توجه شما را به فایل ضمیمه زیر، که جدیدترین بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در زمینه بیمههای حرف و مشاغل آزاد است، جلب میکنم. مسلما مطالعه فایل زیر برای آن دسته از خوانندگان که نیاز به اطلاعات بیشتر داردند، سودمند است.
شرایط سنی برای بیمه بازنشستگی زنان خانهدار
زنان خانهداری که سن آنها کمتر از ۴۵ سال، و بالاتر از ۱۸ سال است، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، که در پایان مقاله ذکر میشود، میتوانند تحت عنوان بیمه مشاغل آزاد، تقاضای پوشش بیمه بازنشستگی داشته باشند.
حال سوال اینجاست اگر خانم خانهداری سنی بیش از ۴۵ سال داشته باشد، میتواند تحت پوشش بیمه بازنشستگی قرار بگیرد؟
پاسخ این سوال با توجه به شرایط زیر بله است،
اگر این خانم دارای سوابق بیمهای قبلی باشد، میتواند از پوشش بیمه بازنشستگی زنان خانهدار استفاده کند،به مثال زیر توجه کنید، اگر زنی سه سال سابقه بیمه داشته باشد، و در سن ۴۸ سالگی هم باشد، با ارائه اسناد و مدارک به سازمان تامین اجتماعی میتواند از خدمات بیمه بازنشستگی استفاده کند.
با مثالی، دیگر شرایط پرداخت حق بیمه را خدمت شما توضیح میدهم، فرض کنید شخصی از سن ۴۰ سالگی شروع به پرداخت حق بیمه کند و در سن ۶۰ سالگی با ۲۰ سال سابقه نسبت به سوابقش بازنشسته شده و مستمری بازنشستگی دریافت میکند، یا در سن ۷۰ سالگی با ۳۰ سال سابقه بازنشسته میشود.
اما نکته اینجاست که اگر شخصی زیر ۴۵ سال سن قراداد خود را امضاء کند باید ۳۰ سال حقبیمه پرداخت کند و حداقل ۵۵ سال سن داشته باشد، ویا با ۵۵ سال سن ۲۰ سال سابقه پرداخت حقبیمه داشته باشد، تا مستمری ۲۰ سال سن نسبت به سنوات، به او تعلق بگیرد.
یا بیمه شده اجباری، وقتی ۴۲ ساله شد، اگر۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، میتواند ۲۰ روز حقوق در یافت کرده و بازنشسته شود.
پس میتوان با توجه به مطالب بالا اینطور گفت که زنان خانهدار باید دو شرط حداقل ۳۰ سال سابقه و حداقل ۵۰ سال سن، و یا ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه را داشته باشند. از نظر سازمان تامین اجتماعی برقراری این دو شرط همراه با هم برای دریافت مستمری بازنشستگی ضروری است. با داشتن این شرایط است که بانوان خانهدار میتوانند از قانون بازنشستگی زنان خانهدار استفاده کنند.
نحوه پرداخت حق بیمه و محاسبه حقوق بازنشستگی زنان خانهدار
شما سه امکان انتخاب دارید که در این قسمت شرایط و میزان حقبیمه هرکدام را که در سال ۱۳۹۷ مصوب شدهاست، عنوان خواهیم کرد. البته هنگام استفاده از هر کدام از موارد زیر، توجه داشته باشید که اگر هیچ سابقه بیمهای ندارید، یا سابقه بیمهای شما زیر ۵ سال است، دستمزد مبنای حقبیمه خود را بین حداقل و حداکثر حقوق مصوب شورای عالی کار انتخاب کنید. در غیر اینصورت اگر سابقهء بیمهای شما بالای ۵ سال است، شعب تامین اجتماعی یکی از شرایط زیر را برای شما انتخاب میکند.
بعد از انتخاب شرایط پرداخت، شما علاوه بر خدمات ذکر شده در هر قسمت، از فرانشیز درمانی نیز میتوانید استفاده کنید. در ضمن دفترچه درمانی به شما و هر فرد تحت تکفل شما، تعلق خواهد گرفت. توجه داشته باشید که هزینه تهیه این دفترچه برای هر نفر به طور جداگانه ۴۴۰۰۰۰ ریال می باشد.
بر اساس حقوق پایه مصوب در سال ۱۳۹۷ حقبیمه به صورت زیر اعلام شده است:
بازنشستگی ۱۲ درصد:
در سال ۱۳۹۷، برای ۳۰ روز پرداخت مستمری ۱۳۳۵۰۲۲ریال و برای ۳۱ روز پرداخت ۱۳۷۷۹۷۳ ریال برای پرداخت در نظر گرفته شده است.
در این حالت اگر قبل از بازنشستگی بیمه شده فوت کند، مستمری به او تعلق نمیگیرد.
بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی ۱۴ درصد:
در سال ۱۳۹۷، برای ۳۰ روز پرداخت مستمری ۱۵۵۵۷۷۶ریال و برای ۳۱ روز پرداخت ۱۶۰۷۶۳۵ ریال برای پرداخت در نظر گرفته شده است.
بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و از کار افتادگی ۱۸ درصد:
در سال ۱۳۹۷، برای ۳۰ روز پرداخت مستمری ۲۰۰۰۲۴۸ریال و برای ۳۱ روز پرداخت ۲۰۶۶۹۶۰ ریال برای پرداخت در نظر گرفته شده است.
مدارک لازم برای عقد قرارداد بیمه بازنشستگی زنان خانهدار
در هنگام مراجعه به گارگزاریهای تامین اجتماعی مدارک زیر را به همراه داشته باشید:
شناسنامه
کپی شناسنامه
کارت ملی
کپی کارت ملی
عکس ۴*۳
ارائه مدارک سوابق بیمهای
تکمیل فرمهای مربوط به بیمه زنان خانهدار
پیام بگذارید