هوش مصنوعی به چه نوع فناوری میگویند؟
همه ما تیترهایی شبیه به این را زیاد دیدهایم: «برنامه AlphaGo شرکت گوگل، بازیگران چینی این عرصه را در سطح جهانی شکست داد»، یا مثلاً «واتسون آی بی ام با استفاده از هوش مصنوعی، خدمات بهداشتی و سلامت را عهدهدار شد.»، یا «فناوری هوش مصنوعی فیسبوک، موقعیت مکانی کاربرانی که نیاز به کمک دارند را شناسایی میکند.» و مانند اینها. فناوری هوش مصنوعی در حال شکستن مرزهای جهانی است. این فناوری در حقیقت، مجموعه ای از ابزارها و برنامه ها برای هوشمندتر کردن نرمافزارهاست، به صورتی که مشاهده گران بیرونی فکر کنند خروجی این نرم افزارها به وسیله یک انسان به وجود آمده است.
فناوری هوش مصنوعی در وضعیت اکنون خود، پتانسیل و ظرفیت این را دارد که کسب و کارها را به سود برساند. این سودرسانی، از مسیر صرفه جویی های بهینه و با بهره گیری از ظرفیت های بسیار بالای هوش مصنوعی، از بین بردن خطاهای ناشی از فعالیت های حذف و کمیسیون و توانایی بهینه سازی و مستند سازی فرایندها امکان پذیر است. همانند همه تکنولوژی ها، همچنان که هر فرایند مراحل تغییر خود را پشت سر می گذارد، فناوری هوش مصنوعی نیز به سمت تکامل بیشتر گام بر می دارد. بدین ترتیب، به نظر می رسد تا سال ۲۰۳۰، هوش مصنوعی به همان اندازه که امروزه ابزارهای اینترنت محور همه گیر شده اند، در میان مردم جامعه معمول شوند.
هوش مصنوعی در آسیا: آغاز یک ماجراجویی پرتغییر
با در نظر گیری بعضی از استثنائات، ارجاعات به فناوری هوش مصنوعی به طور معمول مربوط به پیشرفت در دره سیلیکون یا تأثیر آن بر بازارهای توسعه یافته است. اما درباره آسیا چه میتوان گفت: منطقه ای که بیش از نیمی از جمعیت کره زمین را دربرگرفته و بیش از یک سوم خروجی اقتصادی دنیا، دستاورد آن است (منبع: IMF). بازیگران چینی بزرگ این عرصه همچون Baidu, Alibaba و Tencent به واسطه بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی، در این نبرد گوی سبقت را از دیگر رقبا ربودهاند. این در حالی است که بسیاری از استارتاپهای مشابه آسیایی آنها از هند تا ژاپن، پیشرفتهای قابل ملاحظهای را تجربه میکنند.
بر اساس بررسی Zinnov چین و هند بیشترین سرمایه با محوریت فناوری هوش مصنوعی را از بیرون از ایالات متحده آمریکا جذب میکنند. این موضوع نشاندهنده توانایی قابل توجه آسیا در این زمینه است.
امروزه، دولتهای آسیایی و شرکتها در امر توسعه و ایجاد ظرفیتهای هوش مصنوعی خود فعالانهتر تصمیمگیری و عمل میکنند. هرچند که هنوز راه زیادی برای شکل دادن به یک حرکت جهانی در زمینه هوش مصنوعی در پیش دارند.
ارزش اقتصادی فناوری هوش مصنوعی در آسیا
براساس بررسی هایی که UBS CIO انجام داده است، هوش مصنوعی توانسته ارزش اقتصادی خلق کند. این ارزشآفرینی، از طریق معرفی خدمات و دستهبندیهای جدید محصول، ایجاد هزینههای ناشی از محصولات بهتر، قیمتهای پایینتر و بهبود شیوه زندگی – از بین ۱٫۸ تا ۳٫ ۳ دلار در سال تا سال ۲۰۳۰ در منطقه ایجاد خواهد شد. بدیهی است که فناوری هوش مصنوعی تاثیری غیرمستقیم بر صنایع خدمات مالی، مراقبت های بهداشتی، تولید، خرده فروشی و حمل و نقل خواهد داشت که در مجموع دو سوم از تولید ناخالص داخلی آسیا را شامل می شود. با این وجود، منطقه همچنان به علت فقدان اکوسیستم مبتنی بر آی.بی.سی و ورود دیرهنگام آسیا به صنعت، با مشکل روبهرو است. علاوه بر این، اختلال بالقوه مدلهای کسبوکار طولانی مدت و خطرات از دست دادن شغل در صنایع سنتی، ممکن است برخی از بازارهای را از دستیابی به یک آینده مبتنی بر هوش مصنوعی بازدارد و نقطه آخر، به طور خاص، هنگامی است که هوش مصنوعی بر جامعه تاثیری عکس نسبت به آنچه انتظار میرود، دارد.
سرمایهگذاران و ذینفعان آسیایی چطور باید پاسخگوی این موج باشند؟
بر اساس رشد پیش بینی شده در عرصه فناوری هوش مصنوعی، UBS CIO معتقد است که شرکت ها و دولت هایی که توسعه و رشد هوش مصنوعی را نادیده می گیرند در صنایعی که ذکر آن رفت، پیامد این بی توجهی را خواهند چشید. همانطور که طرفداران هوش مصنوعی و همتایانشان که در رقابت با یکدیگر بودند، در این عرصه پیش افتاده اند. بنابراین سرمایه گذاران باید از شرکت هایی که در معرض اخلالهای بزرگ در زمینه هوش مصنوعی قرار دارند، اجتناب کنند و شرکت ها را با تمرکز قوی فناوری در زمینه های مرتبط با هوش مصنوعی درگیر کنند. شرکت های آسیایی، به خصوص آن هایی که در بخش های قدیمی تر اقتصادی فعالیت کرده اند، می بایست با دیدگاهی باز و پذیرا، به هوش مصنوعی نظر افکنند، به جای این که با آن بجنگند. این بررسی همچنین مصاحبه هایی از رهبران ارشد فناوری هوش مصنوعی ارائه می دهد و توصیه هایی برای ذینفعان کلیدی برای آماده سازی بهتر برای آینده هوش مصنوعی عرضه کرده است.
منبع: UBS
پیام بگذارید