کلمه اینشورتک کوتاه شده ترکیب دو کلمه اینشورنس به معنای بیمه و تکنولوژی به معنای فناوری است. این کلمه به مجموعه قوانینی اطلاق می شود که برای خدمات آنلاین بیمه، ازجمله خرید، قیمت دهی محصولات و چگونگی شکل گیری مطالبات این عرصه طی ۵۰ سال آینده تعریف خواهد شد.
اینشورتک دقیقاً چه میتواند باشد؟
با الهام از کلمه «فین تک» فناوری بیمه یا اینشورتک، به کاربرد فناوری در صنعت بیمه برای ایجاد و راهبری محصولات جدید و راهکارهای نوین، بهبود بهره وری فرایندها و کنش ها و افزایش تجربه مشتریان و جلب رضایت آن ها است. ابزارهای متصل و قابل دسترس، فناوری هوش مصنوعی، بلاک چین و آنالیز و تحلیل داده ها، تنها بعضی از مثال های دنیای اینشورتک هستند.
تغییر دهندگان استراتژی بیمه در آسیا
آسیا یکی از قلمروهایی است که بسیار تحت نفوذ بازاریابی بیمه قرار گرفته است. این قاره به دلیل جمعیت زیادی که دارد و نیز پراکندگی جغرافیایی، بسیاری از الگوهای توزیع سنتی ناکارآمد و پرهزینه را در عرصه خدمات بیمه تجربه کرده است.
هرچند، اینشورتک به وجود آمده تا صنعت و فضا را تغییرشکل دهد، فناوری هوش مصنوعی و کانال های توزیع دیجیتال، سیاست های بیمه را مقرون به صرفه تر و خرید آن ها را ساده تر خواهند کرد. در همین اثناء، انتظار می رود ابزارهای متصل به اینترنت و سیستم های تحلیل داده پیشرفته، تخمین های دقیق تر و صحیح تری را درباره ریسک و قیمت گذاری و تجربه مشتریان و میزان رضایت آن ها ارائه دهند.
به واسطه پیشرفت های دنیای اینشورتک و مسیر اصلی به کار گرفتن تکنولوژی های مربوط به این عرصه، CIO برآورد کرده است که صرفه جویی در هزینه های صنعت بیمه در آسیا، تا سال ۲۰۲۵ می تواند به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار آمریکا برسد.
فرصتها و چالشهای فناوری بیمه الکترونیک
نفوذ تلفن همراه در آسیا و اقیانوسیه به میزان ۷۵ در صد تا سال ۲۰۲۰ خواهد رسید (منبع: GSMA)، افزایش ۴۶۰ میلیون مشترک تلفن همراه، که از میان آن ها، هند، فیلیپین و اندونزی در رده اول این موج هستند. شبکه موبایلی به دروازه ای حساس و قطعی برای شرکت های بیمه تبدیل خواهد شد. شبکه ای که رسالت اصلی آن، افزایش آگاهی مشتریان، آموزش آن ها، توزیع محصولات و تولید و توسعه خدمات خواهد بود.
افزایش تاثیر نسل هزاره جدید
نسل هزاره جدید (متولدین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸) با تکنولوژی های روز و جدید، راحت تر اند و بیشتر از نسل های پیش از خود، تمایل دارند اطلاعات شخصی شان را با دیگران به اشتراک گذارند و در ازای این به اشتراک گذاری، راحتی بیشتر، انگیزه های اقتصادی و خدمات شخصی بیشتری کسب کنند (منبع: Columbia Business School and Aimia ).
۱٫۵ میلیون شغل در آسیا در خطر از بین رفتن است
همانند همه تغییر مسیرهایی که با محوریت تکنولوژی روی داده است، اینشورتک هزینه هایی را بر استخدام تحمیل می کند: CIO برآورد کرده است که ۱٫۵ میلیون شغل در صنعت بیمه آسیا در خطر از بین رفتن و زائد تلقی شدن است. چرا که کاربرد تکنولوژی های جدید در حد میانه، عرصه ادامه حیات را برای این دسته از مشاغل تنگ خواهد کرد.
میراث پلتفرم های آی تی
از جنبه اجرایی، چالش اصلی این حقیقت است که بیشتر بیمه گزاران آسیایی، سیستم های آی تی مورورثی و غیرمتمرکزی دارند. این سیستم ها، آن عملکردی که برای خرید بیمه آنلاین و ساده مورد نیاز است و انتظار می رود را پشتیبانی نمی کنند. به سادگی ماه ها زمان می برد تا این سیستم های غیرمتمرکز، به پلتفرم های کارا و قابل اتکایی که مورد نیاز بیمه الکترونیک است، تغییر شکل دهند.
برد بزرگ برای مشتریان
مشتریان، بزرگترین برنده رقابت بیمه گزاران در عرصه اینشورتک خواهند بود. چرا که آن ها از خدمات بهتری بهره مند می شوند، تسهیلات بیشتری را به دست می آورند، حق بیمه ارزان تری را پرداخت می کنند و راهکارهای شخصی سازی شده بیشتری را دریافت خواهند کرد. محصولات انگیزه بخش، می توانند مشوقی باشند برای ترویج سبک زندگی سالم تر و امن تر و از این طریق، مزایای قابل توجهی به عموم جامعه ارائه شود.
منبع: ubs
پیام بگذارید