تحولات دیجیتالی تلاطم عظیمی در صنعت بیمه به وجود آورده است. این تحولات روی بیمه عمر نیز بی تاثیر نبوده است. در برخی موارد، هزینهها را افزایش میدهد در حالیکه رشد و سود را سرکوب میکند. اما در هر تغییری فرصتی نهفته است. بیمهگران فعال در حوزه عمر بهطور موثر به تغییرات بازار پاسخ میدهند. به قطع یقین این کار، بقا و رونق آنها را در آینده تضمین خواهد کرد. دستهای از بیمهگران وجود دارند که توجه به استثنا های بازار به جای ضابطههای تعریف شده برای آنها، اهمیت بیشتری دارد.
نظر سنجیهایی که توسط Accenture در حوزه بیمه انجام شد، گویای این نتیجه بود که اکثر رهبران این حوزه فکر میکنند، صنعتشان نتواند از این تلاطم جان سالم به در ببرد. اما گروهی دیگر از رهبران این صنعت معتقدند بیمه به آهستگی در حال تغییر است. صنعت بیمه نیز به ضرورت تغییر و اتخاذ یک موضع فعال در زمینه تغییرات و اختلال بهوجود آمده آگاه است.
تحقیقات جدید نشان دهنده وجود ۱۱۱ میلیارد دلار فرصت برای بیمه عمر است
حال سوالی مطرح است، این است که بهای این تغییرات ناعادلانه چیست؟
تحقیقات اخیر Accenture نشان میدهد این تغییرات میتواند ۳۷۵ میلیارد دلار برای این صنعت به ارمغان بیاورد. جالب است بدانید که ۱۱۱ میلیارد دلار آن متعلق به بیمه عمر است. این ارقامی که در شکل زیر می بینید نتیجه بررسی عمده بازار، از ۹ اقتصاد عمده است. این بررسی ها توسط یک تیم بینالمللی تحلیلگر بیمه به همراه کارشناسان بازار انجام شده است.
تیم تحقیقاتی Accenture ، کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، چین و استرالیا را مورد مطالعه قرارداد. به ۲۳ اهرم دیجیتال رشد، برای آینده صنعتبیمه شناسایی کرد. بعد از آن، اهرمها ( و یا میتوان گفت ویژگیها) را به پنج دسته کلی تقسیم کردند. برای این کار از یک روش متداول، از جمله طیف وسیعی از سناریوها و ورودیهای مشتری استفاده شد. تا بتوان فرصت های بازار را در اختیار بیمهگرانی قرار دهد که مایل به استفاده از نوآوریهای دیجیتالی هستند.
همانطورکه شکل نشان میدهد، تقریبا نیمی از این فرصت بازار از منابع کاملا جدید درآمد تامین شده است. نیمی دیگر نیز از سود سهم بازار به دست آمده است. و آینده متعلق به شرکتهایی است که میتوانند از مزایای این ثروت بادآورده استفاده کنند. که شرکت Accenture ، آنها را کسب و کارهای پویا یا زنده مینامد.
کسب و کار پویا دارای تمرکز بینظیر بر روی مشتریان، مدلهای کسب و کار منعطف و سیستم عاملهای انعطاف پذیر است. در این کسب و کارها مشتریان در اولویت بالاتری نسبت به محصولات قرار دارند. و همین عامل میتواند باعث شود تا این مدل کسب وکار سریعتر از مدل متعارف و عادی حرکت کند. نکته دیگر این است که این کسب وکار به طور مداوم با نوسانات و تغییر بازار سازگاری دارد، و دقیقا مانند یک موجود زنده به جای تغییر محیط، خود را متناسب با شرایط تغییر میدهد.
پنج ویژگی کلیدی کسب و کارهای زنده عبارتند از :
۱) مشارکت
به این معنا که ارائه محصولات و خدمات به موقع، به مشتریان در هر شرایط به عبارت دیگر، توانایی ارائه خدمات برای افراد و سازمانها در این کسب و کار وجود دارد. کسب و کارهای مرتبط با مشتریان، غالبا بر مبنای اعتماد، دلسوزی و همدلی با مشتری است. بنابراین میتوان گفت: پیشرفت این شرکتها از جلب رضایت مشتریان است.
۲) تواناییهای فردی
کسب وکارهای پویا، متناسب با درخواستها و نیازهای مشتری ارائه خدمات میکنند. و این موضوع به معنای وجود توانایی برای کشف و پیشبینی نیازهای مشتریان است.
۳) قابل اعتماد بودن
بسیاری از ارائه دهندگان خدمات مالی از جمله بیمه گران، نتوانستند اعتماد مشتریان را جلب کنند که باید پاسخگو باشند. کسب و کارهای پویا از هر فرصتی (به عنوان مثال در هر لحظه، هر کانال یا در هر قسمت از زنجیره ارزش خود) برای نشان دادن تعهد واقعی خود به مشتری استفاده می کنند.
۴) داشتن ثبات قدم
کسب و کارهای پویا بر اساس تجربه ای که از بازار دارند، با کیفیت بالا در همه کانال ها، بازار ها و دستگاه ها خدمات ارائه می کنند. آنها شرکایی را در این اکوسیستم انتخاب می کنند که میتوانند به همین صورت خدمات رسانی کنند.
۵) سخاوتمندی
کسب و کارهای پویا متحد با نظرات مشتریان خود هستند. وجود اعتباری برای پذیرش حق بیمه و پرداختن خسارات، باعث می شود که کسب شهرت در این مدل کسب وکار سخت شود. کسب و کارهای پویا می دانند زمانی که سخاوتمندانه و حتی ارائه خدمات بدون هیچ هزینهای را ارائه دهند، کسب شهرت میکنند. آنها در تلاش برای جلوگیری از ذهنیت «ما در برابر مشتری» هستند.
واضح است که تبدیل شدن به یک کسب وکار پویا، چالشی بزرگ است. گرچه بعضی از بیمهگران گام های موثری در راستای تحول دیجیتال ایجاد کردهاند. اما در حال حاضر، تعداد کمی از این شرکتها را واقعا میتوان در زمره کسب و کارهای پویا قرار داد.
با این حال، فرصتهای میلیارد دلاری بازار، برای کسب و کارهای پویا به این معنی است که، به زودی شاهد تغییراتی در این زمینه خواهیم بود. اکنون این سوال مطرح است که، فراتر از نوسانات قیمت دلار، این فرصت برای بیمههای عمر به چه صورت خواهد بود؟
منبع:accenture
پیام بگذارید