استفاده از فناوری تلماتیک برای پیشگیری و کاهش خطرات در بیمه اتومبیل

تلماتیک

فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بیمه

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات ظرفیت های بالفعل و بالقوهای را برای صنعت بیمه در ایران و جهان فراهم کرده است و شرکت های بیمه ای در حال حرکت به سوی هوشمندسازی بیمه ها و یا بیمه های مبتنی بر نوع کاربری هستند که مزایای بسیاری را هم برای آنان و هم برای مشتریان به همراه دارد. مهم‌ترین منبع هزینه و درآمد شرکت های بیمه از بخش حمل‌ونقل تامین می‌گردد. بنابراین، بهینه کردن روش‌های سنجش رفتار رانندگان در ارزیابی بهتر ریسک‌ها و تعیین دقیق‌تر حق بیمه‌‌‌ها می‌‌‌تواند بسیار موثر باشد. از سوی دیگر، به دلیل مزیت‌هایی که هوشمندسازی بیمه خودرو برای مشتریان به همراه دارد، می‌‌‌تواند سبب استقبال بیشتر آن‌ها از بیمه‌‌‌های غیراجباری شود. بر این اساس، نمره رفتار رانندگی باید بر مبنای سابقه و رفتار رانندگی فرد و همچنین فاکتورهای محیطی همچون آب‌وهوا تعیین شود. حق بیمه در این نوع بیمه‌‌‌ها براساس داده‌‌‌های ارسالی از تجهیزات هوشمند تعبیه‌شده در وسیله نقلیه تعیین می‌گردد. این مدل بر اساس یک منطق بسیار ساده استوار است: هرچه رانندگان الگوی رفتاری بهتری داشته باشند، حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنند. در راستای هوشمندسازی بیمه‌‌‌ها به‌‌‌کارگیری ابزارهای تلماتیک می‌‌‌تواند در چندین بخش در بحث مدیریت طرح‌های بیمه اجباری شخص ثالث و در ایمنی و مدیریت جاده‌‌‌ها به شکلی گسترده‌تر یاریگر باشد. بازارهای جهانی با سرعتی روزافزون ابزارهای تلماتیک را به‌‌‌کار گرفته‌‌اند و هر یک از این بازارها مجموعه‌‌ای از پیشرانه‌‌‌های مختص به خود را در اختیار دارند. بازار تلماتیک بریتانیا در میانه دهه نخست از هزاره جدید و پس از بحران بیمه مسئولیت صدمات بدنی که بیشتر رانندگان جوان را از پرداخت حق بیمه‌‌‌ها ناتوان ساخت، به سرعت رشد کرد.

وضعیت دیگر کشورها

در ایتالیا، تقلب‌ها در بخش صدمات بدنی یکی از اصلی‌ترین عوامل به‌‌‌کارگیری زودهنگام تلماتیک بود. تلماتیک روشی را جهت ایستادگی در برابر حجم در حال افزایش درخواست‌های دروغین مربوط به خسارات صدمات جانی در اختیار بیمه‌‌‌گران گذاشت. در آفریقای جنوبی، محرک به‌‌‌کارگیری زودهنگام تلماتیک در بازار این کشور، نرخ بالای دزدی از خودرو و سرقت اتومبیل‌ها بود. شرکت بریتانیایی RAC از یک هزار مشتری تجاری خود یک نظرسنجی در مورد استفاده از تلماتیک ترتیب داد که نتایج نشان دادند ۴۳ درصد از پاسخ‌‌دهندگان از کاهش شمار تصادفات و ۵۰ درصد از آن‌‌ها از کاهش جرائم مربوط به سرعت خبر دادند. در حوزه بیمه، هرگونه بهره‌‌گیری از تله متری جهت مساعدت در امور بازاریابی، بیمه‌‌‌گری، قیمت‌‌گذاری یا مدیریت خساراتِ یک محصول بیمه‌‌ای، تلماتیک به حساب می‌‌آید. به طور خاص درباره بیمه اتومبیل این تعریف به معنای استفاده از داده جعبه‌‌‌های تلماتیک، برنامه‌‌‌های نصبی بر روی تلفن‌های هوشمند یا کامپیوترهای نصب‌شده در خودروها به‌منظور مساعدت در امور مدیریت محصول در حوزه این نوع از بیمه است.

کاربرد تلماتیک در رشته شخص ثالث و ایمنی جاده‌ها

بخش پتانسیل
قیمت گذاری به بیمه‌گران امکان می‌دهد در نرخ‌گذاری ریسک‌های بیمه اجباری شخص ثالث انعطاف نشان دهند و این مسئله مشوق‌هایی برای اصلاح رفتارهای رانندگی افراد فراهم می‌‌آورد.
مدیریت خسارات ارسال نخستین اعلان خسارات به بیمه‌گر و استفاده از اطلاعات تلماتیک جهت تسهیل در فرآیند تریاژ  اولویت‌بندی خسارت‌ها

پاسخگویی در قبال حادثه؛ اقدامات،

 واکنش‌ها

پاسخگویی پس از وقوع تصادف، مولفه‌ای جدایی‌ناپذیر از کلیت ایمنی جاده به حساب می‌آید. در اروپا مقررات مربوط به سامانه تماس اضطراری ECALL اجرایی شده است و محرک به‌‌کارگیری وسایل تلماتیک هرچند با کاربری محدود در سراسر این قاره بوده است.
کاهش کلاهبرداری کلاهبرداری در بخش صدمات بدنی عاملی عمده در کلیت مبلغ حق بیمه‌های بیمه اجباری شخص ثالث است و در این زمینه تلماتیک می‌‌تواند در محدودسازی حجم کلاهبرداری‌ها نقش‌‌آفرین باشد. این مسئله می‌‌تواند تأثیری اساسی بر حق بیمه‌‌های بیمه اجباری شخص ثالث داشته باشد.
مدیریت جاده ها گردآوری آمارها می‌تواند یاریگر آژانس‌های دولتی و دیگر طرف‌های درگیر جهت آگاهی از مدیریت جاده‌‌ها و استراتژی مربوط به ایمنی در آن‌ها باشد: شناسایی رفتارهای خطرآفرین، مدیریت نقاط حادثه‌‌خیز، میزان استفاده و فرسایش جاده‌ها

سرمایه گذاری صنعت بیمه در بخش تلماتیک

سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در این ابزارها با اصلاح فرهنگ رانندگی دستاوردهایی به همراه دارد از جمله:

  • کاهش نرخ تصادفات جاده‌‌ای
  • کاهش نرخ مرگ‌ومیر و کاهش تبعات اجتماعی آن
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش هزینه‌‌‌های تامین سوخت کشور
  • کاهش آلودگی هوا و کاهش نرخ بیماری‌های ناشی از افزایش آلاینده‌‌‌ها

مزایای فناوری های تلماتیک

فناوری‌های تلماتیک می‌‌‌توانند:

  • در مدیریت جاده‌‌‌ها، محدودیت سرعت، محل‌‌های عبور عابر پیاده و هشدارها مفید باشد؛
  • یاریگر ایمنی خودروها باشند: کمک در مشکل‌یابی چرخ‌ها، موتور و غیره؛
  • سبب بهبود ایمنی راننده شوند و مشوقی برای اصلاح رفتارها باشد؛
  • نقشی اساسی در بهبود اقدامات و واکنش‌های مربوط به بعد از تصادفات ایفا کند: اطلاعات مربوط به زمان اقدامات و واکنش‌‌ها پس از وقوع حادثه.

فناوری تلماتیک در صنعت بیمه

به‌‌‌کارگیری این ابزارها توسط صنعت بیمه منافع متعددی برای گروه‌‌‌های مختلف دارد، از جمله:

  • بیمه‌‌گذاران: بهره‌مندی از نرخ‌های منصفانه بیمه‌نامه‌‌‌ها و کاهش خطرات؛
  • بیمه‌‌‌گران: مدیریت بهتر ریسک، کاهش هزینه‌‌‌های ناشی از خسارت‌ها؛
  • دولت: کاهش هزینه‌‌‌های ناشی از تامین سوخت و هزینه‌‌‌های ناشی از تصادفات جادهای؛
  • اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث: کاهش هزینه‌‌‌های بخش درمان، افزایش امنیت شهروندان.

روش های مدیریت پیشگیرانه خسارت

در مجموع، با توجه به موارد ذکر شده به روش‌های مدیریت پیشگیرانه خسارت در زمینه بیمه اتومبیل زیر می‌‌‌توان اشاره کرد:

  • آموزش مهارت‌های کمک‌‌های اولیه به نیروهای امدادی به‌منظور کاهش احتمال فوت یا شدت یافتن جراحت سانحه‌دیدگان تا رسیدن اورژانس؛
  • آموزش بیمه‌‌ای در سطح مدارس کشور؛
  • ارتقای سطح فرهنگ ترافیک جامعه با آموزش رانندگان، نیروهای راهداری و انتظامی و نظارت بر رفتار گروه‌‌‌های امداد و نجات؛
  • گسترش ناوگان خودروهای ایمن و مجهز امدادرسانی و ارتقای تجهیزات داخل آن؛
  • توزیع کلاه ایمنی برای موتورسواران و راکبین آن‌‌ها؛
  • احداث استراحتگاه‌‌‌های بین راهی برای کاهش تصادفات رانندگی ناشی از خستگی و خواب‌‌آلودگی؛
  • تجدید، احیا و به‌‌سازی تجهیزات راه‌‌‌ها؛
  • شناسایی، معرفی و کمک به ترمیم نقاط حادثه خیز جاده‌‌ای؛
  • تجزیه و تحلیل آمار حوادث جاده‌‌ای و خسارت‌‌های آن برای شناسایی عوامل موثر بر آن و کمک به رفع آن‌‌ها؛
  • به‌‌‌کارگیری ابزارهای تلماتیک در خودروها.

 

منبع: صنعت بیمه و مدیریت پیشگیرانه خسارت، پژوهشکده بیمه، شماره ۲۵، ۱۳۹۸

پیام بگذارید