اکوسیستم بانکداری و بیمه دیجیتال

اکوسیستم بانکداری دیجیتال

رمز موفقیت؛ ساخت یک اکوسیستم بهتر است، نه یک بانک یا بیمه بزرگ‌تر! طراحی اکوسیسیتم و مدل های نوین کسب و کار در اولویت اول قرار دارد. در ساخت اکوسیستم مبتنی بر بانکداری و بیمه دیجیتال، پلتفرم پرداخت دیجیتالی به عنوان قلب این اکوسیستم شناخته می شود و مدل بانکداری و اکوسیستم بانکداری در حوزه هایی مانند بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری اختصاصی و مدیریت سرمایه تغییر خواهد نمود.

  • موسسات فین تک به عنوان شرکا نه به عنوان رقبا با بانک‌ها همکاری خواهند نمود.
  • بانک‌ها از Open API’ s برای مدرن سازی دارایی ها و داده های دیجیتالی بهره خواهند برد.
  • بانک‌ها با تغییر جهت مدل کسب وکاری خود به صورت زیرساختی برای فین تک‌ها خواهند بود.
  • بانک‌ها سرمایه گذاری گسترده ای در حوزه امنیت سایبری برای کاهش تهدیدات سایبری خواهند کرد.
  • بانک‌ها برای ایجاد چابکی و انعطاف پذیری، به طور فزاینده ای خود را با خدمات ابری تطبیق می دهند.
  • بانک‌ها در حال آزمون خدمات واقعیت افزوده برای افزایش تجارب مشتریان هستند.
  • بانک‌ها با همکاری یکدیگر در حال فهم و شناسایی موردهای کاربرد فناوری دفاتر کل توزیع شده هستند.
  • بانک‌ها با هدف افزایش کارایی و بهره وری در اتوماسیون رباتیک فرایندها سرمایه گذاری می نمایند.
  • بانک‌ها با به کارگیری ابزارهای احراز هویت بیومتریک به دنبال مبارزه با سرقت هویت و کلاه برداری هستند.

مدل نوین اکوسیستم بانکداری که توسط شرکت IBM در سال ۲۰۱۶ طراحی شد، به اجزای اصلی بانکداری دیجیتال اشاره دارد. ویژگی این مدل آن است که دیدگاهی فراگیر و روشن از ایجاد یک اکوسیستم بانکداری دیجیتال در اختیار بانکداران قرار می دهد. این اکوسیستم از پنج لایه اصلی تشکیل شده است. لایه داده ها، فعالیت های کلیدی، توانمندسازها یا قابلیت ها، زیرساخت ها و در نهایت ابزارها و محصولات، تشکیل دهنده اجزای اصلی این مدل هستند. داده ها به عنوان هسته اصلی این اکوسیستم، محوریت خلق یک مدل اثر بخش متناسب با واقعیت های عصر دیجیتال را دارا هستند.

اکوسیستم بانکداری دیجیتال مدل IBM

اکوسیستم بانکداری دیجیتال مدل IBM

 

اکوسیستم بانکداری دیجیتالی طبق مطالعات بانک ملت، به این صورت مدل سازی شده است:

 

اکوسیستم بانکداری الکترونیکی بانک ملت

استراتژی های بانکداری دیجیتال

استراتژی های مورد نیاز برای پیاده سازی بانکداری دیجیتال را می توان در هفت دسته بندی بررسی کرد:

  • استراتژی زیرساخت
  • استراتژی داده
  • استراتژی محتوا
  • استراتژی فرایند کسب و کار
  • استراتژی موبایل و رسانه های اجتماعی
  • استراتژی تجربه مشتری

استراتژی زیرساخت: بانک‌ها برای بازیابی، ذخیره سازی و توزیع اطلاعات و داده‌ها (با حفظ محرمانگی اسناد)، نیاز به یک زیرساخت یکپارچه دارند. فناوری های ابری با امنیت، قابلیت اطمینان و سازگاری بالای خود می‌توانند در نو آوری‌های دیجیتال و پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال نقش مهمی ایفا نمایند. علاوه بر این، فناوری ابری می‌تواند به عنوان یک لایه یکپارچه ساز منعطف عمل کرده و برنامه‌های کاربردی لایه‌های مختلف را که نیازمند قرارگیری در معماری دیجیتال است، با یکدیگر منطبق و هماهنگ سازد.

استراتژی داده: اطلاعات دقیق به عنوان یک ابزار کلیدی برای درک نیازهای مشتریان بانک و ایجاد تعاملات مناسب به شمار می‌رود. ابزارهای مالی و پردازش معاملات با تبادل حجم بالایی از داده‌های موجود در منابع مختلف سر و کار دارند. ار این رو بانکداری دیجیتال نیاز به مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سیاست‌ها برای کنترل، محافظت و بهبود ارزش داده‌ها و اطلاعات دارد. از جمله این برنامه‌ها و رویکردها می‌توان به استراتژی مدیریت داده های مستر و مدل های استانداردی همچون IFX  که فرآیندها و ساختارهای پشتیبانی شامل حاکمیت داده و کیفیت داده را تعریف می نماید اشاره نمود.

استراتژی محتوا: نقشه راه مدیریت محتوا برای بانکداری دیجیتال شامل ذخیره سازی، مدیریت، گردش کار، فرآیند، یکپارچگی، هوش کسب و کار، تجزیه و تحلیل، گزارش نویسی، فرا مدل معماری اطلاعات، نوع محتوا و چرخه حیات و ارزیابی محصول است.

استراتژی فرآیند کسب و کار: مولفه های فرآیند شامل سرویس‌گرایی، حاکمیت، پذیرش فناوری، هماهنگی و ترتیب فرآیند، تنظیم و بهینه سازی، تطابق با قوانین و پذیرش گذرگاه خدمات شرکت است.

تجزیه و تحلیل: تجزیه و تحلیل در چندین بعد شامل جغرافیا، مشتری، محصول، کانال‌ها، صفحات وب، داده‌ها، تحلیل محتوای بلادرنگ و … است.

استراتژی موبایل و رسانه های اجتماعی: اطلاعات بایستی از همه جا و از تمام دستگاه‌های موبایل قابل دسترسی باشند. سایر اقدامات از جمله استفاده از رسانه های اجتماعی، استفاده از خصوصیات بازی گونه برای ترغیب مشتریان و وجود یک فروشگاه نرم افزاری برای دسترسی به برنامه های کاربردی کسب و کار و امنیت و احراز هویت سبب افزایش رضایت مشتریان می‌گردد.

استراتژی تجربه مشتری: یک تجربه مشتری سازگار، در تمام نقاط تعاملی اصلی، مورد نیاز است. فاکتورهای کلیدی دیگر شامل معماری اطلاعاتی، اشخاص، چارچوب‌ها، طراحی بصری، برندسازی، بهبود موتور جستجو، طراحی واسط کاربری، نمونه سازی و… است.

 

منبع: وزارت دارایی، معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی، فروردین ۹۸

برچسب ها:
پیام بگذارید