هوش تجاری در صنعت بیمه الکترونیک

هوش تجاری

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری عبارت است از بعد وسیعی از کاربردها و فناوری برای جمع‌آوری داده و دانش برای ایجاد بستر ارزیابی و تحلیل بازار برای اتخاذ تصمیمات تجاری دقیق و هوشمند. هوش تجاری یا هوش کسب‌وکار در مقیاس‌‌‌های عمده‌‌‌تری مانند استفاده‌‌‌های تجاری و غیرتجاری (نظامی و غیرانتفاعی) کاربرد دارد. یک هوش تجاری بر اساس یک معماری بنگاه تشکیل شده است و در قالب پردازش تحلیلی همزمان به تحلیل داده‌‌‌های تجاری و اتخاذ تصمیمات دقیق و هوشمند می‌‌‌پردازد. هوش تجاری نه به عنوان یک محصول و نه به عنوان یک سیستم، بلکه به عنوان یک معماری و رویکردی جدید مورد نظر است. هوش تجاری شامل مجموعه‌‌‌‌‌‌ای از برنامه‌‌‌های کاربردی و تحلیل است که به استناد پایگاه‌‌‌های داده عملیاتی و تحلیلی به تصمیم‌‌‌گیری برای فعالیت‌‌‌های هوشمند تجاری کمک می‌‌‌کند. از منظر معماری و فرایند، به هوش تجاری به عنوان یک چارچوب که عامل افزایش کارایی سازمان و یکپارچگی فرایندها است و نهایتا بر تصمیم‌‌‌گیری در سطوح مختلف سازمان متمرکز است، نگریسته می‌‌‌شود. امروزه بازار جهانی هوش تجاری را ابزاری برای برتری رقابتی و پایش و تحلیل بازار می‌‌‌دانند.

از نظر فناوری نیز هوش تجاری یک سیستم هوشمند است که با پردازش دقیق داده‌‌‌‌ها، نقطه دخالت نرم‌افزار و سخت‌افزار در مغزافزارها به حساب می‌‌‌آید. به بیان ساده‌‌‌‌تر هوش تجاری چیزی نیست مگر فرایند بالابردن سوددهی سازمان در بازار رقابتی که با استفاده هوشمندانه از داده‌‌‌های موجود در فرایند تصمیم‌‌‌گیری اعمال نظر می‌‌‌کند.

کاربرد هوش تجاری در بیمه الکترونیک

کاربرد هوش تجارى در بیمه الکترونیک:

تحلیل ادعاهای خسارت و حق بیمه: سیستم‌‌‌‌‌هاى هوش تجارى امکان تحلیل جزئیات ادعاهاى خسارت، تحلیل ادعاهاى خسارت و حق بیمه و حق بیمه در طول زمان را براساس محصول، سیاست بیمه، نوع ادعا و سایر مشخصات فراهم مى‌‌‌‌کنند.

تحلیل مشتریان: سیستم‌‌‌‌‌هاى هوش تجارى نیازمندى‌‌‌‌‌هاى مشتریان و الگوهاى استفاده از محصولات را تحلیل مى‌‌‌‌نمایند، برنامه‌‌‌ریزى بازاریابى را با توجه به مشخصات مشتریان توسعه مى‌‌‌‌دهند و ریسک‌‌‌پذیرى را دربارۀ هر یک از مشتریان کسب‌‌‌وکار بررسى می‌کنند و در نهایت خدمات ارائه شده به مشتریان را بهبود مى‌‌‌‌دهند.

تحلیل ریسک: سیستم‌‌‌‌‌هاى هوش تجارى بخش‌‌‌‌‌هاى پرخطر و پرریسک بازار را شناسایى مى‌‌‌‌کنند و فرصت‌‌‌‌‌هاى موجود در بخش‌‌‌‌‌هاى خاصى از بازار را تعیین مى‌‌‌‌نمایند. همچنین بخش‌‌‌‌‌هاى مختلف بازار را که مى‌‌‌‌توانند به یکدیگر مربوط باشند، به یکدیگر ارتباط مى‌‌‌‌دهند و سعى مى‌‌‌‌نمایند تا ادعاهاى خسارت پى‌‌‌درپى را کاهش دهند.

دلایل لزوم استفاده از هوش تجاری در صنعت بیمه الکترونیک

دلایل نیاز شرکت‌‌‌ها به هوش تجارى در یک نگاه گسترده، مؤسسات براى دو مقصود اصلى نیاز به استفاده از هوش دارند. ابتدا، براى انجام تجزیه و تحلیل که مى‌‌‌‌تواند به آن‌‌‌ها در تصمیم‌‌‌گیرى بهتر کمک کند. تا بتواند روندهاى فروش را بشناسند و مراقبت‌‌‌ها را براى مشتریان و شکایات مهم فراهم آورند. دوم، هوش تجاری کمک زیادى به پیش‌‌بینى آینده، رفتار مشترى و تقاضاى بازار مى‌‌‌‌کند. برخى از دلایل دیگر عبارتند از:

  • در رسیدن به اهداف اساسى سازمان مانند کاهش هزینه‌‌‌‌ها، بهبود بهره‌ورى، توسعه محصول، توسعه خدمات مشتریان، افزایش درآمدها و … شرکت‌‌‌ها را یارى مى‌‌‌‌دهد.
  • اطلاعات راهبردى را براى تصمیم‌‌‌گیرندگان فراهم مى‌‌‌‌آورد. هوش تجارى به مؤسسات این امکان را مى‌‌‌‌دهد که از تحلیل اطلاعات در مقادیر بزرگ، یافتن الگوهاى رفتارى مشتریان و رقبا بهره‌‌‌بردارى کنند.
  • دسترسى آنى به چنین اطلاعاتى مى‌‌‌‌تواند به تصمیم‌‌‌گیرى کمک کند و تغییرات پویایى را فراهم سازد تا به بهبود خط اصلى شرکت یارى رساند.

استفاده از هوش تجاری در صنعت بیمه چه ضرورتی دارد؟

همان‌‌طورکه از تعاریف متعدد استنباط می‌‌‌‌‌شود، هوش تجاری، در قالب هر تعریفی، به دنبال افزایش سودآوری سازمان با استفاده از اتخاذ تصمیمات هوشمند و دقیق است و به طور اعم می‌‌‌‌‌توان اهداف زیر را برای این رویکرد نوین در صنعت بیمه بیان کرد:

  1. تعیین گرایش‌‌‌‌‌های تجاری شرکت‌‌‌‌‌هاى بیمه که موجب می‌‌‌‌‌شود تا سازمان بدون اتلاف وقت و هزینه و انرژی در سایر مسیرها به دنبال اهداف کلان و اساسی خود متمرکز شود.
  2. تحلیل عمیق بازار و مشتریان بیمه.
  3. پیش‌بینی بازار که می‌‌‌‌‌تواند قبل از این‌‌‌که رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند، منافع جدید به وجود آمده در بازار را عاید سازمان کند.
  4. بالابردن سطح رضایتمندی مشتریان بیمه که می‌‌‌‌‌تواند موجبات استمرار کسب‌‌‌وکار باشد، چون ازدست‌‌‌‌دادن این اعتماد و رضایتمندی مراتبی را برای بنگاه به همراه خواهد داشت.
  5. شناسایی مشتریان دائمی که وفادارند. می‌‌‌‌‌توان با پیگیری رفتار آنان، جهت‌‌گیری‌‌‌های کلان و راهبردى را انجام داد. ایجاد تنوع در روش برخورد با هرگروه از مشتریان.
  6. تقسیم‌‌‌بندی مشتریان و متعاقبا؛
  7. افزایش کارایی سازمان در امور داخلی و شفاف‌‌‌سازی رویه فرایندهای کلیدی.
  8. استانداردسازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان.
  9. تسهیل در تصمیم‌‌‌گیری که جزء اهداف اساسی هوش تجاری محسوب می‌‌‌‌‌شود.
  10. تشخیص زود هنگام خطرات قبل از این‌‌‌که سازمان را به مخاطرات جدی بکشاند و شناسایی فرصت‌‌‌های کسب‌‌‌وکار قبل از این‌‌‌که رقبا آن را تصاحب کنند.

چالش‌‌‌های پیش روی هوش تجاری در صنعت بیمه

با اینکه پرداخت حق بیمه، توزیع بیمه‌‌‌نامه و فرایند پرداخت خسارت می‌‌‌تواند به صورت هم زمان انجام شود، در برخی کشورها ممکن است اجازه عملیات کاملا الکترونیکی را ندهند. اما در سطح جهانی برای پشتیبانی از تحقق پرداخت حق بیمه و توزیع بیمه‌‌‌نامه به صورت همزمان مقررات به طور مداوم در حال اصلاح هستند.

آنچه به عنوان اثرات بیمه الکترونیکی در کارایی مورد قبول قرار گرفته عبارتند از:

  • بیمه الکترونیکی هزینه‌‌‌های مدیریتی و اداری را از طریق فرایند ماشینی کسب‌وکار کاهش می‌‌‌دهد و اطلاعات مدیریتی را بهبود می‌‌‌بخشد.
  • کارمزد پرداختی به واسطه‌‌‌ها را از طریق فروش مستقیم بیمه‌‌‌نامه به مشتری کاهش می‌‌‌‌‌دهد (البته بخشی از این کارمزد بایستی صرف جذب مشتری و بازاریابی شود). کاهش هزینه در بازار رقابتی موجب کاهش حق بیمه مى‌‌‌‌شود و به مشتریان و مردم اجازه خرید بیمه بیشتری را می‌‌‌‌‌دهد که نتیجه آن نفوذ بیشتر بیمه در کشور است.

براساس تخمین شرکت تحقیقاتی   Swiss Sigma- Re تا سال ۲۰۰۵ بیمه الکترونیکی ۵ تا ۱۰ درصد ۲  را به خود اختصاص داده است و این رقم برای سهم بازار در بیمه‌‌‌های استاندارد شده در بیمه اشخاص اروپا ۳ تا ۵ درصد بوده است. ذکر رقم دقیق ممکن نیست ولی آنچه که مهم است رشد مداوم و یکنواخت آن میباشد. طبق بررسی انجام گرفته از ۱۶۶ میلیون کاربر در آمریکا ۲۵ درصد آن‌‌‌ها از Web برای کسب اطلاعات بیمه‌‌‌‌‌‌ای استفاده می‌‌‌‌‌کنند که از آن میان ۷۳ درصد آن‌‌‌ها استعلام نرخ را انجام می‌‌‌‌‌دهند. اینترنت به شرکت‌‌‌های بیمه تازه وارد به بازار امکان می‌‌‌‌‌دهد که از فرآیند پرهزینه و طولانی راه اندازی شبکه‌‌‌های سنتی فروش پرهیز کنند و شرکت‌‌‌های موجود خدمات مالی و اینترنتی نیز از حضور اینترنتی و نام تجاری خود برای اضافه کردن کالاهای بیمه‌‌‌‌‌‌ای به مجموعه کالاهای موجود خود بهره می‌‌‌‌‌برند.

بنابراین بیمه گران قدیمی با فشار رقابتی فزایندهای روبه رو هستند. جهت استقرار و بازاریابى کارآ و اثربخش بیمه الکترونیک فناورى اطلاعات مى‌‌‌‌تواند کمک شایان توجهى به بیمه گران کند. یکى از مظاهر فناورى اطلاعات هوش تجارى است. مقاله حاضر بر آن بود تا با شناسایى و بهبود شاخص‌‌‌‌‌هاى بحرانى هوش تجارى بیمه الکترونیک در بیمه نوین، گامى کوچک در راستاى توسعه مفهوم هوش کسب‌‌‌وکار در این صنعت سودآور بردارد. نتایج حاصل بیانگر آن است که از طریق راهکارهایى همانند شایستگى در امکانات و تجهیزات فناورى اطلاعات، ارتباط با سایر نهادها، آموزش کاربردى کارکنان، وجود یک مآموریت دقیق و تعریف شده براى سازمان، وجود رویه‌‌‌‌‌هاى تعریف شده، تفویض اختیار بر اساس مهارت کارکنان، کنترل و ارزیابى ماهانه، ایجاد فرهنگ کار تیمى، بازخور در مراحل مختلف از مشتریان بیمه و رشد فعالیت‌‌‌‌‌هاى پژوهشى برون سپارى شده صنعت بیمه قادر خواهد بود که حداقل‌‌‌‌‌هاى هوش تجارى در صنعت بیمه کشور را بهبود دهد.

 

 

برچسب ها:
پیام بگذارید