گزارش دیلویت دربارۀ چشم انداز بیمه در سال ۲۰۱۹

گزارش دیلویت

جایگاه بیمه در سال ۲۰۱۸

رشد اقتصادی پایدار، افزایش نرخ بهره و افزایش درآمد سرمایه‌گذاری از جمله عوامل مثبتی است که باعث تقویت نتایج بیمه‌گران در سال ۲۰۱۸ شده است. سازمان (P&C ) با استفاده از ۶ معیار وضعیت شرکت های بیمه و جایگاه آن‌ها را توصیف می‌کند:

حق بیمه خالص

در بخش P&C، حق بیمه ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ به بالاترین رشد در دهه گذشته یعنی ۴٫۶ درصد رسید. این مقدار در نیمه اول سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۲٫۷ درصد افزایش پیدا کرد.

نتایج بیمه‌گری

در بخش P&C، حق بیمه ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ به میزان ۴٫۶ درصد افزایش یافته است. این مقدار قبل از رسیدن به سال ۲۰۱۸ بوده ولی با افزایش  ۱۲٫۷ درصدی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ به بالاترین درصد در دهه گذشته رسیده است.

نرخ ترکیب

ترکیب نسبت خسارت و نسبت هزینه به حق بیمه را نسبت ترکیبی می‌گویند. سودآوری شرکت بیمه زمانی است که نسبت ترکیبی کمتر از ۱۰۰ درصد باشد. این مقدار در نیمه اول سال ۲۰۱۸ از ۱۰۰٫۸ به مقدار ۹۶٫۴ بهبود یافته است.

درآمد سرمایه‌گذاری خالص

درآمد سرمایه‌گذاری بخش P&C رشد ۱۲٫۲ درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته است.

سرمایه ثابت و مازاد

در بخش P&C این مقدار رشد ۶٫۵ درصدی داشته و به مقدار ۷۷۲ میلیارد دلار رسیده است.

روند‌های تکنولوژی

چرا باید در سال ۲۰۱۹ بیمه‌گران از پردازش ابری  استفاده کنند؟ برای بسیاری از بیمه‌گذاران، بحث‌های پردازش ابری پایان یافته است. در حال حاضر از هر ۱۰ کسب‌وکار، ۷  تای آن از پردازش ابری استفاده می‌‌کنند، به طوری‌که پردازش ابری بخشی جدایی‌ناپذیر از اکوسیستم فناوری و استراتژی‌های پلتفرم هر کسب‌وکار است. راه‌حل ‌های سامانه یکپارچه مدیریت ریسک  در حال افزایش است. شرکت اووم  که یک شرکت تحقیقاتی در حوزه فناوری است، در گزارشی میزان پیشرفت مدل نرم‌افزار به عنوان یک سریس  پردازش ابری را در سه سیستم مختلف اندازه‎گیری کرده است. برای مثال، تعداد بیمه‌گران آمریکایی که از سامانه یکپارچه مدیریت ریسک در سیستم مدیریت مطالبه خسارت استفاده می‌کنند، با یک شیب ملایم از ۱۲٫۹ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۵٫۸ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرده‌اند.

چشم‌انداز ترند‌های بلاکچین

پیش‌بینی شده است، سال ۲۰۱۹ احتمالا صنعت از مرحله آموزش مقدماتی مفهوم بلاکچین به آماده‌سازی برای راه‌اندازی تعداد روزافزونی برنامه کاربردی بلاکچین عبور کرده باشد. برای مثال، در آسیا، شرکت خدمات مالی هنگ‌کنگی  (که در زمینه ارائه خدمات بیمه و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک فعالیت دارد)، یک پلتفرم بانکی‌بیمه‌ای  بر پایه بلاکچین راه‌اندازی کرد. این پلتفرم به بیمه‌گران زندگی و توزیع‌کنندگان بانک خود اجازه می‌دهد اطلاعات زمان و اسناد دیجیتال را در زمان واقعی به اشتراک بگذارند. این بستر همچنین روند پردازش داخلی را بهبود بخشیده و بهبود شفافیت و هماهنگ‌سازی به طور خودکار از طریق قراردادهای هوشمند را به همراه داشته است.
در مورد خسارت به اموال، بیمه‌گران هنگ‌کنگ در حال کار برای ایجاد یک پلتفرم بیمه خودرو مبتنی بر بلاکچین هستند. در اروپا، بیمه مسافرتی آکسا  تاخیر پرواز را بر روی پلتفرم بلاکچین با ارائه عوامل پارامتریک و قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. در حالی که احتمالا رشد ناگهانی در سال ۲۰۱۹ را مشاهده نخواهیم کرد، انتظار می‌رود ابتکاراتی برای تأثیرگذاری بیشتر فعالیت‌های بیمه‌ای در خصوص ظهور بلاکچین در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتد.

موسسات بیمه به نمایندگان فعال‌تری در سال ۲۰۱۹ احتیاج دارند.

اکثر بیمه‌گذاران با تغییرات شدید در اقتصاد و نیروی کار مقابله می‌کنند و خواستار رویکرد خلاقانه‌تر برای استخدام، حفظ و مفهوم نیروی کار در محل کار هستند. برای شروع، اکثر بیمه‌گران مشاغل را تجزیه و تحلیل می‌کنند که در حال حاضر، کار چگونه  انجام می‌شود ( مرحله شناخت ایده و فرضیه )، و تعیین می‌کنند که چه ویژگی‌هایی می‌تواند و باید به صورت خودکار انجام شود. همچنین چه مهارت جدیدی برای کسب حداکثر کاری که کارکنان می‌توانند پس از اتوماسیون به وجود بیاورند را تعیین می‌کنند. (مرحله محاسبات ) زمان و توجه آکادمی‌ها، بیمه‌گذاران، ادعاهای تنظیم‌کننده‌ها و سایر بازیگران کلیدی، به احتمال زیاد برای وظایف بالاتر و مسئولیت‌های استراتژیک، بیشتر خواهد شد. کارکنان در نهایت باید زمان بیشتری را صرف فکر کردن و تصمیم‌گیری کنند و کمتر در محاسبات قرار بگیرند. (مرحله تصمیم گیری ) به شکل زیر توجه کنید:

ریسک بیمه‌گران در سال ۲۰۱۹

در اوایل سال ۲۰۱۸، یکی از محققان، هزینه جرایم اینترنتی اقتصاد جهانی را معادل ۰٫۸ درصد از تولید ناخالص داخلی یا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال تخمین زد. رگولاتورهای سراسر جهان به سرعت برای ایجاد استانداردهای مدیریت ریسک سایبری حرکت کرده‌اند. انجمن بین المللی ناظران بیمه  یک مقاله درباره خطر سایبری در نشست عمومی سال ۲۰۱۸ خود در نظر گرفت. این مقاله بر اساس “عناصر اساسی امنیت سایبر برای بخش مالی”G7  است.
برخی از شرکت‌های بیمه‌ای که در ایالات متحده فعالیت می‌کنند، به‌ویژه تقریبا ۲،۰۰۰ نهاد بیمه‌ای نظارتی در نیویورک، در حال پیشرفت در جهت رعایت مقررات سایبری موجود و پیشنهادی هستند. در درجه اول به دلیل نیاز به تطابق با مقررات امنیت سایبری نیویورک، وزارت امور خارجه نیویورک  که در حال حاضر تقریبا به طور کامل نظارت می‌کند. انجمن ملی کمیسیون های بیمه  مقررات سایبری را بر‌اساس آنهایی که توسط وزارت امور خارجه نیویورک اعلام شده، به تصویب رسانده است. دوره انتقال نهایی برای رعایت مقررات نیویورک در ماه مارس ۲۰۱۹ به پایان خواهد رسید. به جز چند بیمه محرمانه، تا اواخر سپتامبر ۲۰۱۸، نیویورک باید مطابق با بیشترین الزامات، از جمله داشتن سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به امنیت سایبری، انجام آموزش و آزمایش، تعیین مأمور امنیتی اصلی یا معادل آن و سایر موارد را مشخص کند. مدیریت ریسک سایبری در ارتباط با ارائه‌دهندگان شخص ثالث، آخرین مرحله است که در ماه مارس اجرا می‌شود. بیمه‌گرانی که در نیویورک فعالیت می‌کنند و این موارد را نداشته باشند، جریمه‌های خطرناکی از سوی تنظیم‌کننده متقبل خواهند شد.
G7 “عناصر اساسی امنیت سایبر برای بخش مالی” را برای تقویت امنیت کلی سایبری و انعطاف‌پذیری سیستم مالی بین‌المللی کمک کرد. شرکت‌کنندگان سایبری ایالات متحده تنها ۱.۸۴ میلیارد دلار حق‌بیمه در سال ۲۰۱۷ تولید کردند. اگرچه این افزایش ۳۷ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و بیشترین سود حاصل از پکیج کسب‌و‌کاری تقریبا دوبرابر شده است. با این حال، با وجود این افزایشها، حق بیمه جهانی توسط منابع مختلف برآورد می‌شود که تنها بین ۳.۵ و ۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. به این معنی که فضای مجازی، یک بازار ویژه است که هنوز برای فروشندگان و خریداران به طور یکسان به بلوغ رسیده است.
در چند سال گذشته، برخی پیش‌بینی کرده‌اند که بیمه‌های سایبری تا اوایل سال ۲۰۲۰ می‌توانند به میزان ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار رشد کنند. اخیرا، مونیخ‌ری تخمین زده است که بازار ممکن است تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۸ میلیارد دلار برسد، اما حتی پیشبینی‌های کوچک‌تر نیز ممکن است سخت به‌دست آید. نظرسنجی اخیر توسط شورای نمایندگان بیمه و کارگزاران نشان داد که تنها یک سوم از مشتریان پوشش سایبری را خریداری کرده بودند، که مشابه شش ماه پیش، به طور متوسط تنها ۳٫۲ میلیون دلار بود.

تغییرات قابل توجهی در حسابداری بیمه وجود دارد

استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی شماره  ۱۷ قراردادهای بیمه، در سال ۲۰۱۷ صادر شد و در بیشتر کشورها تا ۱ ژانویه ۲۰۲۱ تاثیر خواهد گذاشت. همان زمان، هیئت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا  استانداردهای حسابداری مالی، با هدف بهبود حسابداری در قراردادهای طولانی مدت، اخیرا (ASU) 2018-12 را صادر کرده است.
استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی شماره ۱۷ مبتنی بر اصول پایدار حسابداری در حوزه قراردادهای بیمه طراحی شده است. استاندارد جدید مستلزم اندازهگیری بدهی‌های بیمه با ارزش تحقق فعلی است و یک روش اندازه‌گیری یکنواخت‌تر برای همه قراردادهای بیمه فراهم می‌کند.
برای بیمه‌گران تحت هیئت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا، استاندارد ASU 2018-12 مشابه تغییراتی است که در جدول زمانی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی شماره ۱۷ است. این استاندارد برای سالهای مالی بعد از ۱۵ دسامبر ۲۰۲ نهادهای تجاری عمومی و برای سال‌های مالی شروع بعد از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، برای دیگر نهاد‌ها موثر است.
همچنین این استاندارد برای بهبود برخی از جنبه‌های گزارشگری مالی مربوط به قراردادهای درازمدت بیمه، شامل اندازه‌گیری مسئولیت برای قراردادهای غیر‌سنتی و پرداخت محدود، اندازه‌گیری و ارائه مزایای ریسک بازار، استهلاک هزینه‌های خرید بازپرداخت  و ارائه و افشاگری است.
در یک نظرسنجی جهانی اخیر دیلویت  از ۳۴۰ بیمه‌گر در انواع، اندازه‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف – با نتایج ذکر شده در “شمارش معکوس ۲۰۲۱ : بیمه‌گران برای اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی شماره ۱۷ آماده می‌شوند “- تنها ۳۷ درصد از بیمه‌گران زندگی نشان دادند که اعتماد به نفس قوی را برای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی شماره ۱۷ دارند.
مشارکت رهبری و آگاهی و همچنین یک برنامه آموزشی موثر، پایه و اساس اجرای فعال این استاندارد است. بیمه‌گران همچنین ممکن است مایل به بررسی مناسب بودن سیستم‌های اطلاعاتی خود باشند. در نظرسنجی جهانی دیلویت ، ۸۷ درصد از بیمه‌گران به ارتقای فناوری‌های ضروری در سیستم‌های خود جهت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی شماره ۱۷ را باور داشتند. در این نظرسنجی ۱۳ درصد از سیستم‌ها نیازمند بروزرسانی قابل توجهی هستند. در این دسته بیشترین گروه بیمه‌ای، مربوط به بیمه زندگی (حدود ۳۶ درصد) است. سوال دیگری که در این نظرسنجی مطرح گردید میزان درگیر شدن کدام جنبه‌ها در تکنولوژی برای کمک به پیاده‌سازی این استاندارد مورد نیاز است.




منبع: چشم انداز صنعت بیمه در سال ۲۰۱۹؛ ترجمه و پژوهش پرنیان اصغری
برچسب ها:
پیام بگذارید