رهاورد بیمه الکترونیک و نوآوری در دنیای اینشورتک

بیمه الکترونیک

اینشورتک چه چیزی هست؟ و چه چیزی نیست؟

اینشورتک یا فناوری بیمه به کاربرد فناوری در صنعت بیمه برای ایجاد و راهبری محصولات جدید و راهکارهای نوین، بهبود بهره وری فرایندها و کنش ها و افزایش تجربه مشتریان و جلب رضایت آن ها است. ابزارهای متصل و قابل دسترس، فناوری هوش مصنوعی، بلاک چین و آنالیز و تحلیل داده ها، تنها بعضی از مثال های دنیای اینشورتک هستند. هرچند، اینشورتک به وجود آمده تا صنعت و فضا را تغییرشکل دهد، فناوری هوش مصنوعی و کانال های توزیع دیجیتال، سیاست های بیمه را مقرون به صرفه تر و خرید آن ها را ساده تر خواهند کرد. در همین اثناء، انتظار می رود ابزارهای متصل به اینترنت و سیستم های تحلیل داده پیشرفته، تخمین های دقیق تر و صحیح تری را درباره ریسک و قیمت گذاری و تجربه مشتریان و میزان رضایت آن ها ارائه دهند.

تعریف UNCTAD

بیمه الکترونیک را می‌توان به صورت کاربرد اینترنت و تکنولوژی اطلاعات برای تولید و توزیع خدمات بیمه‌ای تعریف نمود.  منظور از بیمه الکترونیکی، به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه فعالیت‌های شرکت‌های بیمه اعم از تبادلات داخلی و خارجی آن‌ها است، به گونه‌ای که باعث تسریع و شفافیت در امور بیمه گردد و بتواند در جهت احقاق حقوق بیمه‌گر و بیمه‌گذار تاثیرگذار باشد. این تعریف در مقیاس کوچک‌تر، به فرآیند تدارک پوشش بیمه‌ای از جستجوی بیمه مدنظر تا خرید و عقد قرارداد از طریق آنلاین اشاره دارد.

تعریف UNDP

بیمه الکترونیکی عبارت است از تعریف طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی اینترنتی و تکنولوژی‌های اطلاعاتی مرتبط جهت ایجاد و توزیع خدمات بیمه. بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه‌ای با استفاده از واسطه‌های ایمن و بدون حضور فیزیکی اطلاق می‌شود.  به عبارت دیگر بیمه الکترونیکی به معنای استفاده از روش‌های الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمه‌ای است. در بیمه الکترونیک مهم‌ترین ابزار، اطلاعات و ارتباطات است؛ به عبارت بهتر بیمه الکترونیک بهره‌گیری از فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای ایجاد فرآیند جدیدی از بیمه است که با جامعه اطلاعاتی و شبکه‌ای همخوانی دارد.  از این رو بیمه الکترونیک شامل توسعه و به کارگیری زیرساخت‌های اطلاعاتی و همچنین تهیه و تدوین و اجرای سیاست‌ها، قوانین و مقررات لازم برای عملکرد جامعه اطلاعاتی یا دیجیتالی در صنعت بیمه است

رهاورد اینشورتک ها

  • تکمیل کانال های توزیع
  • امنیت سایبری
  • بلاکچین

ترندهای مهم در صنعت بیمه و جریان های وابسته

  • محصولات شخصی سازی شده
  • اتوماسیون هوشمند
  • آنالیز پیشرفته
  • مشارکت اینشورتک ها
  • بلاکچین

نوآوری های اینشورتک ها

راهکارهایی که تکنولوژی ارائه می‌دهد موجب راحتی وآسایش بیشتر می‌گردد. بی‌شک این روند باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه های موجود می‌شود. همین موضوع باعث شده بازیگران  این حوزه هر روز بیشتر از قبل بر روی راهکارهای جدید تمرکز کرده و قابلیتهای فراوانی ایجاد کنند.

نوآوری اینشورتک با سرعت در حال پیشرفت است

دراین مطلب قصد داریم پنج نوآوری اینشورتک را بازگو کنیم:

امروزه هوش مصنوعی به چرخه خدمات مشتریان و بخش عمده ای از تحلیل ها و امور اداری ورود کرده است. در بیمه نیز این تکنولوژی وارد شده و نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. این تکنولوژی امکان استفاده از مجموعه داده های جدید و غیرساختاری را فراهم آورده است. به عنوان مثال ژانگ آن، اولین شرکت بیمه‌گر اینترنتی آنلاین درکشورچین است. این شرکت با برنامه ریزی و آموزش، ماشین‌های هوش مصنوعی، از آن‌ها برای سفارشی کردن قیمت گذاری بر روی محصولات فروشندگان آنلاین، کلیه تاریخچه این محصولات و ارزیابی و ریسکهای گذشته و ضمانت نامه‌های موجود را مورد بررسی قرار می دهد.

چت بات‌ها برای بررسی وضعیت ریسک مشتریان و انتقال آن به ماشین‌های هوش مصنوعی کارایی دارند. آنان این قابلیت را دارند تا بر اساس میزان اطلاعات مشتریان، میزان سواد و درک آنها از تکنولوژی، نوع درخواست و تاریخچه عملیات انجام شده برای آن مشتری با آنها وارد تعامل گردیده و با گرفتن اطلاعات موجود این موارد را انتقال دهند. این امر باعث بوجود آمدن فضایی جالب و یکدست در صنعت بیمه گردیده و امکان مناسبی رابرای بیمه گران فراهم می نماید تا از میزان محبوبیت مشتریان و راهکارهای مناسب برای برخورد با مخاطبین و مراجعه کنندگان خود اطلاعات کافی داشته  وتصمیمات لازم را دراین خصوص بگیرند. همینطور فرصت صرفه جویی در وقت وزمان را به هردو طرف یعنی بیمه گران ومشتریان خواهدداد.

تکنولوژی peer-to-peer شبکه کامپیوتری متکی به قدرت محاسباتی و پهنای باند کامپیوترهای اعضای خود است. P2P برای توصیف محصولات، مانند پس انداز چرخشی و انجمن‌های اعتباری استفاده می شود. فناوری هایی مانند رسانه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند توانایی ایجاد ساختار گروهی جدیدی را دارند که می توانند معاملات را شفاف تر، امنیت پرداخت را تضمین کنند و راه های جدیدی برای اتصال فراهم کنند. شرکت های بیمه نیز با استفاده از این سیستم‌ها برای مشتریان خود تنوع  فراوانی را ایجاد کردند. به‌عنوان مثال ایجاد ساختارهای متنوع تخفیفات با درصدهای متفاوت برای مشتریان یکی از مصادیق پیاده‌سازی همین تنوع است. این مجموعه ها درصدهای تخفیف قابل توجهی به مشتریان ارائه می‌کنند. این درصدها گاهی تا میزان ۸۰% برای مشتریان است.. بدیهی است بسیار قابل توجه است.

عرضه در برابر تقاضا در تکنولوژی بیمه یا اینشورتک، سعی می‌شود به تمایل مشتریان و ارائه بسته‌های متنوع کوتاه مدت و ارائه خدمات بیشتر رضایت متقاضیان جلب شود. بعضی از شرکت‌های بیمه نیز این خدمات را به شکل ارسال اس.ام.اس به مشتری خود ارائه می‌دهند.

اینترنت  اشیا IOT   یکی از بزرگترین امکانات اینترنت اشیا درحوزه صنعت بیمه به کار گرفته شد و درحال حاضر  ارائه خدمات می‌کند. بیمه گران دستگاه های اینترنت اشیاء را برای جمع آوری اطلاعات، کاهش خطر، سفارشی کردن ارتباط با مشتریان و بهبود کلی تجربه مشتریان، به کار می‌برند.

 

برچسب ها:
پیام بگذارید