به کارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و موانع پیاده سازی

چالش های بیمه الکترونیک

فناوری اطلاعات با شتابی فزاینده در حال تغییر جهان است و این تغییرات در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشهود است. در صنعت بیمه نیز این مفهوم جایگاه خود را یافته و کارکردهای آن نیز تعریف شده است. امروزه شرکت‌هایی که با استفاده از ابزارهای مختلف نسبت به تجهیز خود در حوزه فناوری اطلاعات اقدام کرده‌اند، در بازار رقابت با پشتوانه‌ای محکم‌تر حاضر خواهند شد و با خاطری آسوده‌تر ریسک‌های احتمالی را مدیریت خواهند نمود؛ ضمن آنکه تجربه ثابت کرده شرکت‌هایی که توانستند در رویکردهای کسب‌وکار و استراتژی‌های خود تحول ایجاد کنند، بهره مناسبی از فناوری اطلاعات گرفتند و از رشد مناسبی نیز برخوردار شدند. تحولی که با ورود فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف به وجود آمده است، در حوزه صنعت بیمه نیز منجر به تحولات مثبتی شده که در نهایت به افزایش ضریب نفوذ بیمه منجر شده است.

نسل جدید فروش بیمه الکترونیک

حضور نسل جدیدی از راهکارهای فروش بیمه که در قالب‌های متنوع الکترونیکی نمود یافته، از جمله شاخص‎ترین آن‌هاست که امکان برخورداری از بیمه در همه نقاط دور و نزدیک را فراهم کرده است؛ چرا که پیشرفت‎های ناوری اطلاعات در کنار سازگاری مشتری با فنون جدید رایانه‎ای و ارتباطات به شرکت‎های بیمه این امکان را می‎دهد تا کانال‎های توزیع جایگزین، برای مشتریان خود فراهم کنند. همچنین فناوری اطلاعات می‎تواند کیفیت ارائه خدمات در صنعت بیمه را افزایش داده و ضمن ایجاد یک چارچوب واحد به یکپارچگی همه فعالیت‌ها بینجامد و با ایجاد وحدت رویه‌ها از اعمال فرد محورانه بکاهد. البته آن‌طور که به نظر می‌رسد، هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی فناوری اطلاعات در این صنعت نیاز به گام‌های جدی‌تر و اساسی‌تری هست تا هم‌پای صنعت بیمه در سطح جهان از این سطح از فناوری بهره کامل را ببریم. از آن‌جا که بخش عمده‌ای از حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه مربوط به بیمه‌های زندگی است، بنابراین بخش بهداشت و درمان نقش اساسی بر این شاخه بیمه دارد. دفتر محاسبات دولت ایالات متحده در مطالعه‌ای، منافع حاصل از سلامت الکترونیک در ۱۱ سازمان بهداشت و درمان دولتی و خصوصی را که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در سلامت الکترونیکی داشته‌اند، به ترتیب زیر برشمرده‌ است:

  • ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش در نرخ خطای دارو.
  • بیش از ۱۵ درصد کاهش در آزمایش‌های تشخیصی با توجه به دسترسی آنلاین به نتایج.
  • کاهش قابل توجهی در زمان مراجعه بیماران با استفاده از برنامه‌ریزی‌های آنلاین و ابزارهای ارتباطی.
  • ۴۰ درصد افزایش غربالگری بیماران و روش‌های پیشگیرانه و مراقبت از سلامت.
  • ۴۰ درصد افزایش استفاده از پروتکل‌های استاندارد توسط پزشکان.

اهمیت و ضرورت پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه

بیمه الکترونیک که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجارت الکترونیک است، این روزها به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از بین رفتن محدودیت‌های مکانی و زمانی، کاهش نرخ حق بیمه، افزایش حجم فروش، دسترسی آسان به اطلاعات، کاهش هزینه‌های معاملاتی، مشتری‌مداری، تخصصی شدن فعالیت‌ها و تغییر ساختار شبکه فروش از جمله مزایای استفاده از بیمه الکترونیک است. تولید و انتشار کارت‌های اعتباری بیمه‌ای نیز از جمله ابزارهای نوین این صنعت است که پابه‌پای دیگر کارت‌های اعتباری و نقدی ساختار فروش بیمه نامه و تعرفه‌های بیمه‌ای را دستخوش تغییرات اساسی خواهد کرد.

کسب جایگاه مناسب رقابتی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف شرکت‌های بیمه در صنعت بیمه است که ضرورت پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی را نمایان می‌سازد. رقابت، هسته اصلی و موفقیت یا شکست یک موسسه است. استراتژی رقابتی جستجو برای برتری رقابتی در صنعت است، این امر خواه از طریق نظارت بر بازار و یا به شیوه کسب سودی بیشتر از متوسط صنعت انجام می‌شود. هدف از استراتژی های رقابتی ایجاد جایگاهی سودآور و پایدار در مقابل نیروهایی است که تعیین‌کننده رقابت در صنعت هستند. یکی از مدل‌های شناخته شده به منظور تحلیل میزان رقابت‌پذیری یک سازمان مدل نیروهای رقابتی پورتر است. این مدل که در سال ۱۹۸۵ توسط پورتر ارائه شد، پنج نیرویی را که می‌توانند در به خطر انداختن جایگاه و یا برتری یک موسسه در صنعت خاص موثر باشند، نشان می‌دهد. همچنین از آن برای نشان دادن نقش فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی در ارتقای قدرت رقابتی رقبا استفاده می‌شود. تهدید تازه‌واردان به بازار، فشار جایگزینی کالا یا خدمات، قدرت چانه‌زنی مشتریان، قدرت چانه‌زنی تامین‌کنندگان و موقعیت رقابت درون صنعت، پنج نیروی ذکر شده در مدل نیروهای رقابتی پورتر هستند.

در دنیای نوین تجارت، بیمه مجموعه‌ای پررقابت است که از فاکتورهای بازار، اقتصاد اجتماعی و فناوری به منظور موفقیت هرچه بیشتر بهره می‌گیرد. در این محیط، قدرت و توانایی مصرف‌کنندگان و مشتریان افزوده شده و آن‌ها قدرت انتخاب وسیع‌تری می‌یابند. اما فاکتورهای ذکرشده به سرعت در حال تغییر هستند و سرعت این تغییرات نیازمند واکنش‌های سریع‌تر شرکت‌های بیمه است. لذا به دلیل حجم عمده تغییرات و عدم اطمینان به بازار رقابتی آینده، تمامی شرکت‌های بیمه ناچارند به سمت ایجاد محصولات بیمه‌ای بیشتر، با سرعت بالاتر و منابع کمتر حرکت کنند. این رفتار حاصل فشاری است که شرکت‌های مختلف بیمه از دنیای نوین و به شدت رقابتی تجارت متحمل می‌شوند.

موانع پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه

موانع پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه ایران به سه دسته موانع محیطی، سازمانی و رفتاری تقسیم می‌شود و هر دسته از موانع نیز به دسته‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند.

موانع محیطی بیمه الکترونیک

منظور از موانع محیطی عواملی است که خارج از حیطه اختیارات سازمان بوده و زمینه‌ساز موانع سازمانی و رفتاری است. این عوامل از سه بعد قانونی، فرهنگی و تکنولوژیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

موانع سازمانی و ساختاری بیمه الکترونیک

منظور از موانع سازمانی عوامل غیرانسانی مانند ساختار، تکنولوژی، قوانین و مقررات و نظایر این‌ها است که در چهار بعد سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها، قوانین بیمه‌ای، ساختار و تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موانع رفتاری بیمه الکترونیک

منظور از موانع رفتاری عبارت است از عوامل مربوط به نیروی انسانی که از سه بعد کمبود نیروی متخصص، عدم پشتیبانی مدیران ارشد و مقاومت پرسنل در برابر تغییر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

موانع پیاده سازی بیمه الکترونیک

 

منبع: مقدمه ای بر بیمه الکترونیک؛ چالش ها و راهکارها؛ حمید ماجد، ۱۳۹۲

برچسب ها:
پیام بگذارید