شرایط بیمه خویش فرما چیست؟

شرایط بیمه خویش فرما

همان‌طور که می‌دانید، از بیمه اختیاری وقتی استفاده می‌شود که فرد، تحت پوشش بیمه دیگری نیست. برای بهره‌مندی از خدمات بیمه اختیاری، لازم است شخص به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند. حسن بیمه اختیاری در این است که بیمه‌شده می‌تواند، مبلغ بیمه را خودش تعیین کند. بیمه اختیاری نیز مانند بسیاری از انواع بیمه، دارای فرانشیز است. منتهی به این نوع بیمه، مزایای مربوط به بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد. در بیمه مشاغل آزاد، که از بهترین نوع بیمه در شرایط خاص است، نیز فرد چون نمی‌تواند از بیمه اجباری استفاده کند، از مزایای بیمه خویش‌فرما استفاده می‌کند. از طرفی بیمه مشاغل آزاد مزایایی نظیر  بازنشستگی، از کارافتادگی و پوشش‌هایی در حوزه درمان دارد. که این مزایا در مقایسه با بیمه اختیاری بسیار بیشتر است. حتماً می‌دانید مراحل ثبت‌نام بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی، توسط کارفرما انجام می‌شود. اما بیمه اجباری و بیمه خویش‌ فرما اختیاری است و متقاضی موظف است، تمامی مراحل و کارهای ثبت‌نام را خودش انجام دهد.

خدمات بیمه خویش ‌فرما

اما شرایط بیمه خویش فرما برای تحت پوشش قرار گرفتن متقاضی چیست؟

متقاضی اگر آقا باشد، باید کارت پایان خدمت داشته باشد. همین‌طور اگر سابقه پرداخت حداقل ۳۰ روز حق بیمه را داشته باشید، هم کفایت می‌کند. اگر هیچ‌کدام از شرایط ذکر شده را ندارید، باید حرفه‌ یا مهارتی را یاد و برای آن حرفه و یا مهارت، پروانه کسب دریافت کنید تا بتوانید تحت پوشش قرار بگیرید. اگر شرایط ذکر شده را دارید، می‌توانید برای ثبت‌نام از طریق شعب تأمین اجتماعی اقدام کنید. بعد از ثبت‌نام ، کدی تحت عنوان « شماره بیمه » به شما تعلق می‌گیرد. این کد تا بازنشستگی شناسه شما در سازمان تامین اجتماعی است. هر کجا که مشغول به کار شدید، با این کد می‌توانید، حق‌بیمه‌ خود را پرداخت کنید. به‌غیراز مواردی که ذکر شد، بیمه خویش‌ فرما شرایط دیگری از جمله، حداکثر سن پذیرش، برای بیمه شدن که ۵۰ سال است؛ دارد. اما در شرایطی خاص، اگر قبلاً سابقه پرداخت حق‌بیمه به مدت۱۰ سال را داشته باشید و سن‌تان هم از ۵۰ سال بیشتر باشد، می‌توانید بدون شرط سنی بیمه شوید.

مراحل ثبت‌نام بیمه خویش فرما 

مدارک لازم برای بیمه اختیاری

  • ارائه اصل و کپی مدارک شامل شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت (یا معافیت از آن؛ فقط آقایان)
  • ارائه سه قطعه عکس ۴*۳ جدید، برای ارسال به مراکز معتمد تامین اجتماعی جهت معاینات قبل از عقد قرارداد

درصورتی‌که دو شرط زیر را هم‌زمان برقرار باشد، اعزام برای معاینه الزامی ندارد:

  •  کمتر از ۹ ماه از تاریخ قطع بیمه گذشته باشد.
  • قبل از آخرین قطع بیمه، به اندازه ۳۶۵ روز پیوسته، شخص دارای سابقه باشد.
  • احراز هویت و تکمیل درخواست بیمه اختیاری و برگه‌های مربوط به آن (فرم درخواست ادامه بیمه بطور اختیاری، فرم شماره ۱ تا ۳ انجام معاینات و فرم درخواست)
  • ثبت درخواست توسط متقاضی در روز مراجعه (یعنی پس از عقد قرارداد و پرداخت به‌موقع مبلغ تعیین شده، سابقه بیمه متقاضی از روز اول مراجعه ثبت می‌شود.)
  • درصورتی‌که پرونده متقاضی در شعبه موجود باشد و نیاز به معاینه نداشته باشید، در همان روز قرارداد بسته خواهد شد.
  • متقاضیانی که به معاینه نیاز دارند درصورتی‌که پرونده فنی آنان در شعبه موجود باشد، می‌توانند در مراجعه اولیه به معاینه اعزام بشوند. و درصورتی‌که پرونده فنی در شعبه موجود نباشد، پس از وصول پرونده فنی به معاینه اعزام می‌شوند.

مدارک لازم برای بهره‌مندی از بیمه حرف و مشاغل آزاد

  • مراجعه حضوری متقاضی به شعب بیمه
  • ارائه اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • به همراه داشتن اصل و کپی کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافی
  • به همراه داشتن پنج قطعه عکس ۴*۳ جدید جهت ارسال به معاینات و اخذ شماره بیمه

 

 

 

 

مطالب مرتبط با آن‌چه شما جستجو کرده‌اید:

برچسب ها:
پیام بگذارید