بیمه دانشجویی و واژگونی اتوبوس دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات

  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • بیمه دانشجویی و واژگونی اتوبوس دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات
بیمه دانشجویی اتوبوس واژگون شده علوم تحقیقات

شورای صنفی، صندوق رفاه و نهادهایی که ماهیت آن ها تسهیل شرایط برای آرامش خاطر و رفاه دانشجویان بوده است، عملا به عرصه های چالش برانگیز زندگی دانشجویی تبدیل شده اند؛ به طوری که همواره از سوی این نهادها ناهماهنگی و عدم پوشش حمایتی دانشجویان احساس می شود. هر ساله با شروع سال تحصیلی و با ثبت نام دانشجویان، مبلغی هزینه به عنوان حق بیمه از دانشجویان اخذ می شود.

صندوق رفاه دانشجویان و «بیمه تکمیلی دانش»

این بیمه نامه اختیاری است و دستور اجرای آن در قالب یک بخشنامه به همه دانشگاه ها ارسال شده است. بعد از یک سال یک اصلاحیه درباره این بیمه نامه ابلاغ شده است.

خسارت بیمه شخص ثالث واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات

بیمه شخص ثالث دیه هر یک از جانباختگان این حادثه را ۳۰۸ میلیون تومان برآورد کرده که از سوی این بیمه نامه به خانواده فوت شده ها پرداخت می شود. تعداد کشته شدگان این حادثه ۱۰ نفر بوده و از طرفی، تعدادی از حادثه دیدگان واژگونی اتوبوس، متاسفانه دچار قطع عضو شده اند که دیه آن ها چیزی بیشتر از دیه فوت شدگان می شود. بر این اساس، هزینه خسارت های واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات، حدود ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

گزارش ها و مستنداتی که وجود دارد، این است که مسئولیت حمل و نقل دانشجویان در سطح دانشگاه به یک شرکت پیمانکار حمل و نقل به صورت قرارداد «رافعانه» واگذار شده است. قرارداد رافعانه در حقیقت به این معنا است که دانشگاه علوم و تحقیقات همه مسئولیت حوادث حمل و نقل در دانشگاه را تماماً از عهده خود خارج کرده و بر عهده شرکت پیمانکار گذاشته است. یعنی دانشگاه عملاً ملزم به پرداخت خسارتی درباره این حادثه نیست و از نظر قانونی، مسئولیتی را بر دوش خود نمی بیند!

با داشتن این اطلاعات اولیه، چند ابهام و پرسش برای افکار عمومی ایجاد می شود:

  1. هزینه بیمه دانشجویی که در ابتدای سال تحصیلی از دانشجویان گرفته می شود، دقیقاً هزینه چه بیمه نامه ای است؟
  2. آیا این که مسئولیت حمل و نقل دانشجویان یکی از معتبرترین و بزرگترین دانشگاه های کشور به صورت کامل به یک شرکت پیمان کار واگذار شود و عبور و مرور و وسایل نقلیه مورد استفاده این شرکت، بدون نظارت و کنترل کیفی دانشگاه به فعالیت ادامه دهند، سیاست مدبرانه و مطلوبی است؟ و آیا بر اساس اصول علمی مدیریت نهادهای آموزشی چنین تصمیمی گرفته شده است؟

لازم به ذکر است، شرکت مهرآفرین (پیمانکار حمل و نقل دانشگاه واحد علوم و تحقیقات) دارنده بیمه آسیا بوده و بیمه آسیا هم در روز چهارشنبه هفته ای که گذشت، برای پرداخت خسارت و دیه حادثه دیدگان، آمادگی خود را اعلام کرده است.

 

منابع:

۱- با اقتصاد

۲- تابناک

 

پیام بگذارید