معرفی سامانه سنهاب بیمه مرکزی

سامانه سنهاب

سامانه سنهاب بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، همان سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه است.

سامانه سنهاب در ابتدا برای بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه و سهولت دسترسی به اطلاعات عملکردی صنعت، برای ارائه به دستگاه‌های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد. اما به وقت پیاده سازی، با رویکردی جامع‌تر به آن پرداخته شد. همین‌طور اهداف وسیع‌تری برایش تعریف گردید. اهداف تعیین شده برای سامانه سنهاب، شامل تجمیع اطلاعات، فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه بود. فاز طراحی و تولید این سامانه از دی ماه سال ۱۳۹۰ در دستور کار واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی قرار گرفت و در حال حاضر بخش‌های مهم و اصلی آن طراحی و بهره برداری شده است.

از جمله کاربردهای سامانه سنهاب می‌توان به انجام تکالیف قانونی برای ایجاد یک  سامانه جامع نظارتی، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکت‌های بیمه اشاره کرد که این عوامل به منظور اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه، امکان ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به بیمه گذاران، ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به شرکت‌های بیمه، تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش ها و داده‌های مورد نیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین‌طور این سامانه امکان تبادل اطلاعات سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده‌های صنعت بیمه را فراهم نموده است.

از سوی دیگر سامانه سنهاب با رویکردی درون سازمانی باعث حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی شده‌است. همین‌طور با مکانیزه کردن فرایند صدور صورتحساب اتکایی، فرایندهای اتکایی اجباری، فرایندهای اتکایی اختیاری، را بسیار سرعت بخشیده است. از طرفی امکان ایجاد کد اختصاصی برای هر بیمه‌نامه، الحاقیه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت‌شده در سطح صنعت بیمه،استاندارد سازی داده در سطح صنعت بیمه و درون سازمان،سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات شفاف و صحیح در سیاست گذاری‌ها، تنظیم مقررات و آیین نامه‌های اجرایی،ارائه وضعیت هر شرکت بیمه به مدیر عامل شرکت مبتنی بر داده‌های عملیاتی آن شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها و تعبیه داشبورد مدیریتی برای مدیران ارشد، از وضعیت صنعت بیمه را محقق ساخته است.

در فاز دوم این پروژه، سامانه‌های تجمیع اطلاعات از شرکت‌های بیمه، تهیه صورتحساب اتکایی اجباری مبتنی بر ریز اطلاعات و سامانه تهیه صورتحساب اتکایی اختیاری عملیاتی شد.
در فاز توسعه، سامانه‌های ثبت نام متقاضیان اخذ نمایندگی، ثبت نام نمایندگان، ثبت نام آزمون کارگزاران و ارزیابان بصورت کاملاً الکترونیکی همراه با پرداخت الکترونیکی، صورت‌های مالی، تولید کتاب سال آماری، تأیید صلاحیت مدیران شرکت‌های بیمه ، سامانه بازدید از دفاتر نمایندگان نسخه موبایل، اعلام صدور و اتمام بیمه نامه از طریق پیامک، استعلام نرخ و شرایط ریسک‌های بزرگ و قراردادهای بیمه‌ای، قبولی و واگذاری اتکایی، پیاده‌سازی سرویس‌ها (ثبت احوال، ستاد مبارزه با قاچاق، ثبت شرکتها و …) و سامانه رسیدگی به شکایات مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
از دیگر امکانات سامانه سنهاب نظارت آنلاین بیمه مرکزی بر فعالیت شرکت‌های بیمه است. تا کنون بخش‌های زیادی از اطلاعات شرکت‌های بیمه از این طریق به‌طور رابطه‌مند ثبت شده‌است.همین‌طور از طریق این سامانه شرکت‌های بیمه می توانند، پرونده بیمه‌ای بیمه‌گذار شامل بیمه‌نامه‌های صادره، الحاقیه، خسارات را زیر نظر داشته باشند. همین‌طور شرکت‌های بیمه از طریق ارتباط آنلاین با سیستم ناجا می‌توانند وضعیت گواهینامه، خلافی و حتی نمره منفی بیمه‌گذار را مشاهده کنند. استفاده از این سامانه، تبادل اطلاعات را میان شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی آسان کرده و بیمه‌گذاران نیز می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این سامانه دریافت کنند.
این سامانه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده، که پاسخگوی ذینفعان نیز باشد و قسمت اعظم ذینفعان نیز می‌دانیم که بیمه‌گذاران هستند. برای همین پیش‌بینی‌های لازم برای استفاده آن‌ها صورت گرفته است و بیمه‌گذاران از طریق پورتال بیمه مرکزی ، با وارد کردن شماره بیمه‌نامه، شرکت صادر کننده بیمه‌نامه و کد ملی خود می‌توانند نسبت به استعلام درستی بیمه‌نامه‌های خود اقدام کنند. هم‌چنین هریک از شرکت‌های بیمه پس از صدور بیمه‎نامه در تمامی رشته‌ها، موظفند اطلاعات آن‌را در سامانه ثبت کنند و بیمه‌گذاران نیز از این طریق می‌توانند از صحت بیمه‌نامه‌های خود مطلع شوند.

در صورتی که امکان دسترسی به پورتال بیمه‌مرکزی برای بیمه‌گذاران نباشد، می‌توان استعلام بیمه‌نامه را از طریق  ارسال پیام کوتاه به شماره تلفن ۳۰۰۰۲۶۲۱ و وارد کردن شماره بیمه نامه*کدملی*۱ (به ترتیب) انجام داد.

سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات بیمه گذاران یکی از زیر سامانه‌های سنهاب است. مشتریان می‌توانند با مراجعه به پورتال در صورت داشتن شکایت از عملکرد شرکت‌های بیمه ، شکایت خود را ثبت کرده و از طریق کد رهگیری دریافت شده، از روند رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.
برچسب ها:
پیام بگذارید